
VYUČUJÍCÍ
Vyučujícím na ČVUT nabízíme odborné konzultace a semináře týkající se způsobů modifikace výuky i ověřování znalostí studentů se specifickými potřebami.
Nutná individuální modifikace studia vychází z práva na vzdělání. Vyučujícím ani univerzitě nepřísluší posuzovat, zda se daný student může uplatnit v praxi. Povinností univerzity je umožnit studentům se specifickými potřebami adekvátní podmínky pro zdárné plnění studijních povinností.
Legislativní rámec přístupnosti
Zákon o vysokých školách ukládá univerzitám povinnost „činit všechna dostupná opatření pro vyrovnávání příležitostí studovat na vysoké škole“, přičemž povahu, rozsah a míru těchto opatření dále nespecifikuje. Z této dikce je zřejmé, že zákonodárce nepočítá pouze s realizací opatření, která vyplývají z dalších právních norem, ale zavazuje vysoké školy činit opatření, která jsou dostupná, tedy jsou běžnou praxí (v případě služeb) nebo jsou běžně dostupná na trhu (v případě výrobků). Toto pojetí práva koresponduje s mezinárodními právními akty, které předpokládají inkluzivní úpravu prostředí v duchu konceptu Design for All, „ledaže by takové opatření představovalo nepřiměřené zatížení“, jak je specifikuje antidiskriminační zákon. Vyrovnávání příležitostí studovat na vysoké škole tak v souladu s Evropskou strategií pro pomoc osobám se zdravotním postižením 2010–2020 a úmluvou mimo jiné zahrnuje právo na svobodný pohyb (osobní mobilita), právo na přiměřenou úpravu vzdělávání podle individuálních potřeb či právo na účast na výuce.
Práva uznaná ve výše zmíněných mezinárodních právních aktech realizuje Česká republika mimo jiné prostřednictvím legislativních opatření, tedy přijetím, změnou nebo zrušením zákonů a jiných právních norem. Vysokých škol se týkají zejména:
- zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon), který vymezuje právo osob se zdravotním postižením na rovné zacházení a zakazuje přímou i nepřímou diskriminaci v přístupu ke vzdělávání a při jeho poskytování, a to i v podobě „odmítnutí nebo opomenutí přijmout přiměřená opatření ke zpřístupnění“,
- zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), který ukládá veřejným vysokým školám za povinnost „činit všechna dostupná opatření pro vyrovnávání příležitostí studovat na vysoké škole“ a zveřejňovat informace o dostupnosti studijních programů pro osoby se zdravotním postižením,
- Zákon č. 283/2021 Sb. Stavební zákon, který definuje obecné požadavky na výstavbu, mezi něž patří „přístupností vytváření podmínek pro samostatné a bezpečné využití pozemků a staveb osobami s pohybovým, zrakovým nebo sluchovým postižením, osobami pokročilého věku, těhotnými ženami a osobami doprovázejícími dítě v kočárku nebo dítě do 3 let (dále jen „osoba s omezenou schopností pohybu nebo orientace“) s cílem bezbariérového užívání.„
- zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, který uvedeným osobám zaručuje právo na vzdělávání s využitím komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob,
- zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací, podle něhož jsou vysoké školy povinným subjektem, který musí zajistit, „aby jím spravované internetové stránky a mobilní aplikace byly přístupné“, „a to tím, že je učiní vnímatelnými, ovladatelnými, srozumitelnými a stabilními“, jde-li o obsah, který je „škola povinna zveřejňovat na svých internetových stránkách“,
- zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), podle něhož lze užít autorské dílo dle Licence pro osoby se zdravotním postižením (paragraf 39) a Licence pro určitá užití díla ve prospěch osob se zrakovým postižením nebo osob s jinými poruchami čtení (paragraf 39a)
- nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství, které stanoví podmínky pro studium studentů se specifickými potřebami, jež musí splňovat vysoká škola, aby mohla získat institucionální akreditaci či akreditaci studijního programu,
- Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy č. j.: MSMT-2019/2019-2, Příloha č. 3 – Metodický pokyn k financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami, v níž je vymezena cílová skupina studentů se specifickými potřebami, je uvedeno minimální technické a technologické zázemí a jsou definovány standardy servisních a organizačních opatření.