[Fanda] Keyjutsu

Jiří Škrába j.skraba na seznam.cz
Neděle Únor 2 14:12:58 CET 2020

Zdravím,

nechci být šťoural, ale proč vymýšlíte něco, co už umí Windows?
Vypnu všechny běžící aplikace a buď si otevřu Start, dám všechny programy a vyberu např. Poznámkový blok. Dám kontextové menu a vyberu možnost připnout na panel.
Od té doby vyvolám poznámkový blok odkud koli jen stisknutím kláves  Windows++.
Nebo se postavím na plochu a vyberu si Chrome. Dám kontextové menu a vyberu připnout na panel.
Na Windows ++ mám už poznámkový blok, tak Chrome bude na další pozici, tedy Windows+ě.  Opět se Chrome otevře odkud koliv.
Takto si tam mohu připnout 9 aplikací.
Např. MS Word. Mám jej přiřazen na tlačítku Windows+š.
Otevřu si třeba 5 dokumentů a touto zkratkou se přepínám mezi všemi pěti dokumenty. Ale mohu přejít i do poznámkového bloku i do dalšíchsouborů, třeba exel. stačí jen stisknout přiřazenou klávesovou zkratku.

Hezký den

Jiří Škrába

-----Original Message-----
From: Fanda [mailto:fanda-bounces na lists.elsa.cvut.cz] On Behalf Of Štefan Kiss
Sent: Sunday, February 02, 2020 12:23 PM
To: fanda na elsa.cvut.cz
Subject: [Fanda] Keyjutsu

Milí priatelia, dnes sa na stránke
https://rastisoftslabs.com/2020/02/01/keyjutsu-superschopnosti-priamo-vo-vasich-prstoch/
objavil nový programček s trochu netypickým názvom Keyjutsu (číta sa
kídžucu). Je veľmi jednoduchý a hlavne veľmi návykový, preto si ho
dovolím Vám trochu priblížiť.

Určite ste už počuli o programe Autohotkey, v ktorom sa dajú vytvárať
skripty, ktoré za Vás vykonajú nejakú sériu úkonov v počítači. Skriptom
potom môžete priradiť klávesové skratky a nimi skripty spúšťať. Problém
je ten, že klávesové skratky sa buď rýchlo minú, alebo ich je potom
toľko, že sa v nich stratíte. Program Keyjutsu prichádza s novou
filozofiou a tou je používanie takzvaných klávesových sekvencií, čo nie
je nič iné len reťazec niekoľkých písmen, ktoré napíšete po stlačení
jedinej klávesovej skratky.
Ako to v praxi vyzerá? Keyjutsu má už pripravených zopár skriptov
napríklad na spustenie Chrome či vytvorenie nového textového súboru. aby
tiež sekvencie rýchlo nedošli, autor zvolil spôsob, kedy prvé písmenko
určuje, o aký druh skriptu ide a druhé už buď priamo označuje cieľ,
alebo ešte viac ho špecifikuje. Skripty sú teda zoradené zatiaľ do
štyroch logických skupín a to sú
f ako funkcie
s ako software
p ako priečinky
m ako markdown
   Autor sa rozhodol zaviesť tieto štyri vetvy, čo ale neznamená, že si
nemôžete urobiť vlastné. Zatiaľ však budem vychádzať z toho, čo je už
súčasťou balenia. Povenujme sa vetve software, teda s. Túto autor
rozdelil na tri  podvetvy a to p ako prehliadač,  k ako klient a t ako
textový editor. V praxi to teda vyzerá takto: Ak sa nachádzam kdekoľvek
v systéme a potrebujem spustiť napríklad Chrome, stlačím klávesu Ctrl+K,
ktorá volá program Keyjutsu a napíšem spc ako
software-prehliadač-Chrome. Spustí sa Chrome. Ak napíšem spf, spustí sa
Firefox. (software prehliadač firefox). Ak napíšem stn spustí sa textový
editor Notepad (software text notepad), ak napíšem stw spustí sa Word
(software text word), ak napíšem skt spustí sa Thunderbird (software
klient thunderbird). Spúšťanie programov je tak veľmi jednoduché a možno
im priradiť akúkoľvek sekvenciu. To, že autor zvolil písmenká s a p ako
software a prehliadač je iba návrh. Môja sekvencia pre spustenie chromu
by pokojne mohla vyzerať aj ako ch alebo hocičo iné. Ja som si vyrobil
skript pre spustenie Internet Exploreru a keďže som sa rozhodol zachovať
navrhnuté delenie, dostal môj skript krásny názov spi (software
prehliadač Internet explorer). Vyrobil som si tiež skripty pre spustenie
Excelu se pre Lingea Lexicon sl pre visual Studio sv a kopu ďalších.
Programy tak spúšťam odhocikial bez nutnosti chodiť do ponúk a hľadať.

Rovnako je to s priečinkami. Veľká návykovosť Keyjutsu je práve v tom,
že skripty možno využiť na kadečo a jednou z vecí je otváranie
priečinkov. Ja mám v počítači napríklad disk E, v ktorom mám
podpriečinok Hudba, v ňom podpriečinok Archív a v ňom podpriečinok
Slovenská hudba. Vytvoril som si skript s názvom pas - teda priečinok
archív slovenské a od tej chvíle mi stačí kedykoľvek napísať sekvenciu
pas a som tam bez dlhého hľadania šípkami a entrovania položiek a
podpoložiek. Sekvenciou pat sa dostanem do archívu s talianskymi
piesňami a sekvenciou pp sa dostanem do svojho pracovného priečinka,
ktorý je inak zašitý na disku D v podpriečinku Docs a tam v podpriečinku
Práca.

Tretia zaujímavá vetva je vetva funkcie, ktorá má v sekvencii prvé
písmenko f. Sú to príkazy, ktoré robia trochu viac ako len otvoria
priečinok či spustia program. V základnej výbave je skript pre otvorenie
súboru vo worde a poznámkovom bloku. Ak stojíte na nejakom súbore a
chcete ho otvoriť vo Worde, hoci prednastavený program pre txt máte
Notepad, museli by ste ísť do menu, tam nájsť položku otvoriť v programe
a tam nájsť Word. Mne stačí stlačiť ctrl+K a napísať fow čiže funkcia
otvoriť word. Opačne ak chcem nejaký súbor otvoriť v notepade, napíšem
fon. Ak by som chcel, mohol by som si vyrobiť napr skript pre Winamp či
Vlc prehrávač a na danom médiu napísať fop či fol alebo hocičo iné a
príkaz je okamžite vykonaný.
V základnej výbave je ešte skript fnt čo je funkcia nový textový súbor.
Ak som teda niekde v priečinku a napíšem fnt, automaticky sa vytvorí
nový txt súbor a zobrazí sa políčko pre zadanie názvu. Stačí napísať
názov a dať enter. Stane sa teda to isté, čo by sa stalo, ak by som šiel
do menu, tam našiel položku nový, tam našiel položku textový súbor a dal
enter. U mňa je to presne 23 stlačení kláves, ktoré som ušetril
napísaním troch písmeniek fnt.

Osobne som si teda Keyjutsu veľmi obľúbil a ak často beháte sem a tam a
spúšťate programy a otvárate nové a nové okná, určite programček
odporúčam. Tvorba vlastných skriptov je jednoduchá, no nebudem Vás tým
teraz zaťažovať, ak by bol záujem, rád popíšem. Tiež sa všetko dá nájsť
na webe, uvedenom hore. Tam je aj popis inštalácie. Ak by program dakoho
zaujal a mal by nejaké otázky, rád pomôžem.

    S pozdravom

     Š K