[Fanda] Skype 8.34, dojmy a dotaz ohledně chatů

Čtvrtek Leden 17 17:26:46 CET 2019

Ohľadom trojmého čítania správ, mohli by ste prosím upresniť, čo
konkrétne máte na mysli?

Ja osobne ak som v chate s niekým, čítam správy rôzne, ale na opakovanie
si nevzpomínam.

Nemám teraz čas s niekým kecať, že by som to vyskúšal a presne popísal,
ako to je u mňa, ale až sa k tomu dostanem, môžem sa pokúsiť
zreprodukovať to.

Ohľadom čítania správ, tu záleží na tom, čo za čítač obrazovky
používate. jaws tu má výhodu v tom, že má možnosť nastaviť si zvuk
namiesto ohlasovania typu prvku. Takže keď prechádzate chat, viete
viacmenej len podľa zvukov určiť, kde sú tlačítka a kde správy, nemusíte
počúvať ich názvy.

Príp. vám stačí vypočuť si prvú slabiku mena, pri rýchlom pohybe zvuky
nie sú vždy stopercentné.

Tomu sa ale pomerne dobre rovná zvyk nvda hovoriť slovo tlačítko ešte
pred vyslovením jeho popisu, čo je tiež dobrý orientačný bod. Takže by
som situáciu videl pozitívne aj pri NVDA, sústrediť sa na prvé slabiky a
podľa nich určiť, čo je čo.

Vo výsledku mi to príde stále ďaleko rýchlejšie, ako neustále počúvať od
používateľské meno konverzácia: správa. Aj preto mi Skype pre Windows 10
nesadol, radšej mám túto html verziu, kde sa tomu manévrovaním dá vyhnúť
a čítanie si tak podstatne skrátiť.

Ale ak vám pohyb ako v novom resp. starom Skype, oni používajú viacmenej
rovnaký princíp, vyhovuje viac, môžete ho použiť aj tu, a to jednoducho
tak, že po vstupe do políčka nezrušíte formulárový režim, ale
preshifttabujete na zoznam správ, kde sa môžete pohybovať klasicky
šípkami a sú vám čítané celé správy naraz.

Príp. ak by vám takýto postup vyhovoval a chceli by ste ho používať ako
svoj predvolený, potom môžete použiť skratku jaws+y, až kým jaws nepovie
off, v prípade nvda nvda+medzerník. V oboch prípadoch to spôsobí, že sa
čítač prepne z tzv. virtuálneho kurzora na kurzor klasický, systémový, a
réžiu navigácie preberá opäť aplikácia, teda Skype. V tomto režime sa s
ním teda pracuje ako s bežnou aplikáciou. Odpadajú tým niektoré výhody
čisto webového prostredia a tak by bolo, pokiaľ by ste ho v tejto forme
chceli používať bežne, dobré naštudovať si klávesové skratky,
predovšetkým asi na prepnutie do políčka chatu, na zoznam posledných
konverzácií a čítač ich ešte pár bude mať.

Teraz k tomu neviem napísať viac, v hlave ich nedržím.

Ak chcete vrátiť všetko do pôvodného stavu t.j. používať opäť virtuálny
kurzor a pracovať so Skypom ako s webovou stránkou, stačí použiť rovnaké
skratky, v prípade Jawsa kým sa ozve on, v prípade nvda by jedno
stlačenie malo stačiť.

R.K.

Dňa 17. 1. 2019 o 12:08 svope napísal(a):