[Fanda] Tvorba videofilmu bez očí

Jiří Děrgel jiri.dergel na seznam.cz
Úterý Leden 8 10:57:30 CET 2019

Zdravím všechny Fandy

a prosím o jakoukoliv odpověď, tip či radu, možná raději zašlete na "
soukromo" na adresu:

dergel na braillnet.cz

Již delší dobu se zabývám zpracováním videozáznamů z cest, které natáčí
vidící manželka, pomůže s výběrem a sestřiháním scén. Zbytek, tzn. titulky,
přechody, efekty, komentář, podkladová hudba, audiomix zvuků až po finální
kompresi jsem zvládal sám, bez očí. Kdysi (to jsem ještě trochu viděl) jsem
takto zaznamenával a zpracovával školní fyzikální pokusy a pak využíval při
výuce.
Dnes jde spíše o videa z cest. Fotky z dovolené mi neříkají vůbec nic,
avšak videofilm s komentářem a původním zvukem velmi dobře připomene mnohé
i člověku nevídícímu.
Pro zpracování jsem Používal několik programů, za nejvýznamnější považuji
Windows Movie Maker 6.1. Ten byl původně pro Windows Vista, pak ho někdo
přepracoval i pro Win7. Je v češtině a plně ovladatelný Jawsem i NVDA. A
nevidomým plně zvládnutelný.
Před Vánocemi jsem obdržel nový stolní PC s Win10, ale zde tento program
nefunguje. Existuje sice fungující LiveMovieMaker (píšu-li to správně), ale
to je "zcela jiná opereta". Pokud je mi známo, mezi "našinci" pracoval s
tímto programem snad jen Jarin Čajka, ale ke mě se doneslo, že snad už není
(kéž by to byl hoax).
V tom Live Movie Makeru jsem úplně vedle. S tou architekturou "pásů karet"
se jaksi srovnat nemohu. Proto se obracím na všechny, kteří máte alespoň
nějaké povědomí o práci s videem, pošlete prosím jakýkoliv tip, radu či
cokoliv, co by bylo ovladatelné nevidomým. Hlavně jde o obraz a jeho
zpracování tzn. titulky, přechody, publikování atp.
Zkoušel jsem i jiné aplikace, ale odečítače trapně mlčely. Možná, že něco
přístupné je, ale já o tom nevím, protože jsem vystačil s výše jmenovaným
WinMovieMakerem 6.1.

Ještě jednou tedy prosím a zároveň předem děkuji za každou radu.

S pozdravem

Jiří Děrgel