[Fanda] dotaz k vypínání modemu

Pátek Červenec 20 12:45:28 CEST 2018

> Samotné vypínanie a zapínanie zariadenia, by nemalo mať vplyv na jeho
> životnosť.

O této otázce by se dalo dlouze polemizovat a k jasnému závěru myslím
nedojdeme. Trvalý provoz zařízení s sebou samozřejmě nese určitá
rizika (plus náklady na elektřinu), na druhou stranou každodenní
vypínání a zapínání -- mám teď na mysli například velice rozšířené
ADSL modemy -- se může na životnosti rovněž negativně projevit.
Provozní teplota těchto zařízení je totiž nezřídka 35 až 40 stupňů
Celsia, tedy o 10-20 stupňů vyšší než běžné pokojové teploty, takže do
hry vstupuje i teplotní roztažnost, která -- byť na úrovni mikrometrů
-- může sehrát svou roli. Sekvence stovek každodenních zapnutí a
vypnutí = zahřátí a ochlazení = roztažení materiálu základní desky a
návratu zpět se může na životnosti negativně projevit -- ale je
samozřejmě otázka, zda toto hypotetické riziko je závažnější nežli
rizika, kterým zařízení čelí nečinná v zapnutém stavu. Plus samozřejmě
otázka efektivity (resp. "celkových nákladů na vlastnictví") při
započtení nákladů na elektřinu versus náklady na dřívější pořízení
nového zařízení v případě selhání starého... Tohle je myslím
objektivně nespočitatelné, takže rozhodnutí si stejně každý uživatel
udělá primárně na základě svého vkusu, případně aktuálního "módního
trendu", prezentované v odborných médiích... :-)

Hezký den.

Michal Jungmann