[Fanda] Skype 8.xx - manualotutorial

Tapin tapinek na gmail.com
Středa Červenec 18 17:44:47 CEST 2018

Přátelé,

Protože se bude v září vypínat Skype řady 7.xx, bohužel, neexistuje cesta,
jak se vyhnout přechodu na řadu 8.xx, které jsem se bránil zubynehty. Nelze
zpoléhat na nějaký tweak nebo patch, protože to může být za několik týdnů
po pozastavení této řady, a tak dlouho čekat nemůžu. Rozhodl jsem se tedy
na druhém stroji upgradovat, a vyzkoušet novou verzi. Zde přináším jakýsi
pracovní manuálotutoriál lehce neučesaný, ale krok po kroku základními
funkcemi, které potřebuji. Pod tím mám 4 stěžejní otázky pro práci s
programem. Moc prosím ty zběhlejší z vás, kteří novou verzi 8.25 používáte,
zda byste mě mohli poradit zodpovězením na tyto otázky. Snad i mé stručné
návody některým pomohou pro orientaci v nové verzi, které se BOHUŽEL
nevyhneme. Návod vyhotovuji za použití odečítače NVDA, snad i Jaws bude mít
tytéž zkratky.

úplně nejzásadnější je zkratka alt+2, která otevře okno se 4 možnostmi:
oznámení, kontakty, hovory a chaty.
To bych hodnotil jako jakýsi strom nebo rozcestník. Každou z těchto
možností můžeme potvrdit enterem a 1x tab na výsledek seznamu k dané volbě.

začít audio hovor:
1. stisknout alt+2
2. 2x šipkou dolů na hovory, a na tom enter
3. pak 1x tab na seznam
4. tady béčkem se pohybovat po kontaktech
5. u každého kontaktu je zahájit video hovor nebo hlasový hovor, tak
kliknout na hlasový.
pozn.: nejsou zobrazeny všechny kontakty, ale jen část podle abecedy. Pokud
jich v seznamu máme hodně, tak třeba od písmene I se odkryjí až po
dobéčkování na H. Je to dost nešikovné, nejde najít kontakt třeba od R
prostým stiskem ctrl+shift+f a vyhledáním řetězce. ctrl+f a vepsáním části
požadovaného kontaktu vyhledává v celém Skype, ne pouze v kontaktech.
Východiskem je ctrl+n (nová konverzace) a vepsání části požadovaného jména.

začít chat na konkr. kontaktu, jsou dvě možnosti:
A: (podle mě jednodušší/rychlejší možnost)
1. ctrl+n jako nová konverzace.
2. 1x tab na editační pole, do kterého napsat třeba část požadovaného
kontaktu např. Lucie
3. po napsání netřeba stisknout enter, bude ohlášen počet nalezených
kontaktů ve Skype
4. 1x tab na seznam, dobéčkovat na požadovaný kontakt, na požadovaném
kontaktu enter, a otevře se chatovací okno.
pozn. 1: za editačním polem pro vyhledávání v kontaktech 1x tab na zavřít
vyhledávání
Pozn. 2: V chatovacím okně lze použít ctrl+shift+p, a člověku, se kterým
chatujeme, rovnou zavolat.

B: (zdlouhavější/pomalejší možnost)
1. alt+2
2. 3x šipkou dolů na chaty, a na tom enter
3. 1x tab na seznam, a dobéčkovat na požadovaný kontakt, a na něm enter.
4. Příp. ctrl+shift+f, vepsat část jména, enter, a vyhledat jako v
klasickém prohlížeči.

orientace v chatovacím okně
1. ečkem skok na editační pole pro psaní zprávy
2. po jejím napsání stačí enter příp. 1x tab na odeslat
3. vypnout formulářový režim a shift+b a b se pohybovat krásně po zprávách
dozadu/dopředu podobně jako šipkami na starém Skype.

Co mě překáží v rychlosti a pohotovosti ovládání:
A: Když mě někdo napíše zprávu, za boha nedokážu přijít na to, kde nastavit,
aby mě vyskočilo chatovací okno. Aktuálně mě jen zazní zvuk příchozí
zprávy, hlasák mě zprávu oznámí, ale samotné okno příchozí konverzace
nevyskočí. Takže musím
1. klik na ikonku Skype na ploše
2. alt+2
3. 3x šipkou dolů na chaty, kde je oznámen počet zameškaných chatů
4. na tom enter
5. 1x tab na seznam, dobéčkovat na daný kontakt zpravidla umístěný pod
seznamem oblíbených kontaktů.
6. na Něm enter, a tady dobéčkovat/shift+béčkovat na poslední zprávu.
To je kuxevsky zdlouhavé, pomalé, neefektivní, a přivádí mě to k šílenství.
pot ctrl+, v nastavení Skype je pouze upozornění na příchozí zprávy, ale
nic o vyskakujícím okně tu není. Všeobecně se mě zdá, že je tam zatraceně
málo možností nastavení na rozdíl od starého Skype.

B: Další věc, když s někým volám, a potřebuji během hovoru připojit dalšího
člověka. Nikoli vytvořit adhoc skupinu ctrl+g, ale toho člověka přibrat
třeba po 10 minutách hovoru s předchozí osobou. Potřebuji to pro
specifickou věc připojování studií ve vysílání. Je nějaká možnost, jak
během hovoru přibrat dalšího člověka? Myslel jsem ctrl+shift+a, ale to mě
vyběhne tentýž dialog jako u ctrl+g.

C: Když chci zavěsit hovor, existuje na to nějaká klávesová zkratka?
Iniciace hovoru je třeba v chatovacím okně člověka ctrl+shift+p. Když mě
někdo volá, zvednu ctrl+e. Ale jak hovor ukončím klávesovou zkratkou?
ctrl+m je pouze vypnout mikrofon, nikoli zavěsit.

D: Nikde jsem nenašel, jak vypnout program? Prostě úplně vypnout, nejen se
odhlásit. V běžících úlohách je asi 5 úloh Skype, takže postupně killnout
všechny se mě zdá poněkud nešikovné. Ideálně když jedu na baterii na
notebooku mimo dosah wifi, nepotřebuji mít aktivovaný Skype, který také
trochu žere.

E: V nové řadě Skype v nastavení nemohu ani najít možnost přehození
mikrofonu v případě, že chci použít jiný mikrofon. Např. tu mám USB
mikrofon, ale i vzadu na 3,5 mm dva mikrofony, každý je vhodný na něco
jiného. Je nějaká možnost to ve Skype přepnout podobně jako ve starém Skype
nástroje/nastavení/zvuk?

Toť zatím vše, a srdečně děkuji všem za krokpokrokové rady:).
Vítek SVCS