[Fanda] Nedostatky Windows, JAWS a NVDA, aneb co by se dalo zlepšit

Adam Samec adam.samec na gmail.com
Pondělí Červenec 16 15:44:02 CEST 2018

> Pokud máte na mysli Alt+Tab, tato klávesová zkratka je součástí
> systému, nikoliv odečítače
Mám na mysli zkratku JAWS Key + F10. To j funkce odečítače.

Jak píšete, šlo by to tak, že by si odečítač pamatoval posledně otevřená okna jednotlivých aplikací za použití této funkce <https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms633505(v=vs.85).aspx> Windowsového API.

> kde pak je hranice, co všechno by ještě mělo být součástí odečítače
V tomto případě se dle mého pohledu jedná o funkci, která by měla být zajištěna odečítačem. Podobně i na Macu existuje takovýto alternativní způsob, jak se přepínat mezi okny. Je tam zkratka odečítače, která vyvolá seznam otevřených oken aktuální aplikace a pak existuje druhá systémová zkratka, která jednoduše jen přepíná do dalšího okna podobně jako Alt + tab ale jen mezi okny aktuální aplikace. Zde je tedy cílem poskytnout zrakově postiženému pohodlnou možnost přepínání oken jako náhradu za absenci možnosti ovládat okna vizuálně a pomocí myši.

Třeba se ale podobného chování v příštích aktualizacích Windows dočkáme. Když už se teď v poslední době Windows očividně inspiruje od systému macoS a jiných OS jako v případě, kdy přidal virtuální plochy, nastavení, která nemají tlačítko uložit, ale jsou aktivní ihned po jejich zvolení, dále přidal systémovou funkci pro diktování textu, systémovou kontrolu pravopisu, nebo zpřístupnění instalačního procesu a zotavení systému Narratorem. Tedy funkce, které na Macu existují už delší dobu.

S pozdravem
Adam Samec