[Fanda] Nedostatky Windows, JAWS a NVDA, aneb co by se dalo zlepšit

Radek Seifert radek.seifert na elsa.cvut.cz
Sobota Červenec 14 09:22:25 CEST 2018

Buď zdráv, Adame,
chtěl jsem reagovat podobně jako kolega Měchura, v tom smyslu, že typické windowské Alt+Tab není cyklickým přepínačem, ale řadí spuštěné aplikace v celku logicky podle doby jejich používání - na první místo posledně použitou, za ně použité předtím. Takže při multitaskingu, pokud člověk zrovna nemá nějaké extrazvláštní potřeby a otevře hodně aplikací najednou, lze tuto zkratku využívat docela dobře bez nadbytečných cyklických kroků.
A protože to tu myslím ještě nezaznělo (pokud ano, omlouvám se), tak pro úplnost: Jaws zkratky JawsKey+F10, respektive F11 pro vyvolání seznamu spuštěných aplikací, respektive aplikací v Systray. Výhodou je možnost tipování prvního písmene, pokud člověk nechce tradičně vybírat ze seznamu.
Zdraví Radek

-----Original Message-----
From: Fanda [mailto:fanda-bounces na lists.elsa.cvut.cz] On Behalf Of Měchura Milan
Sent: Saturday, July 14, 2018 12:07 AM
To: Fanda
Subject: Re: [Fanda] Nedostatky Windows, JAWS a NVDA, aneb co by se dalo zlepšit

Ale zkratka Alt+Tab přednostně přepne do předchozí aplikace. Když mám
zpuštěno např. 5 aplikací, jsem v aplikaci 1,  držím stisktnutý Alt a
postupným stiskem Tab se přepínám do dalších aplikací, . Když najdu tu,
kterou potřebuji pustím Alt. Při následujícím stisku Alt+Tab se přepnu
přednostně do aplikace 1. Tak se mohu stále přepínat mezi dvěma
aplikacemi, které v dané chvíli potřebuji bez ohledu na to, kolik
aplikací mám spuštěno.

Ve wordu přes klávesu F7 spustíte okno pro opravu chyb, po spuštění Vám
automaticky najde první chybné nebo "chybné" slovo, po jeho opravě nebo
ignorování se kurzor automaticky přesune na následující chybu v textu.

Automatické spuštění Hlasu - nemáte aktivovanou funkci v nastavení
"spustit při startu počítače?", v JAWS-u i v NVDA  taková funkce je a
lze ji vypnout

"když sprava umažu a částečně přepíšu  ...a." Osobně mám zapnuty
"znaky", ne "slova", píšu fakt hodně, nakonec mě to živí a kdyby mně měl
word po každém napsání slova slovo opět přečíst, tak bych asi po púl
hodině totálně zblbnul. Raději přes F7 text na konci psaní opravím. Ale
je to otázka zvyku.

Stejně je otázkou zvyku, zda program přečte hlásku, před kterou stojí
kurzor (JAWS) nebo hlásku, za kterou stojite po jejím přeskočení
kurzorem (Mac). S pohybem po slovech je to stejné - Ctrl+šipka vpravo
posune kurzor na začátek následujícího slova, nemusím posouvat kurzor
přes vepsanou mezeru. Pravdou je, že při stisku Ctrl+Shift+ šipka vpravo
vyznačí slovo, před kterým kurzor stojí a ne až následující slovo. Opět
jensíla zvyku, problém s tím nemám.

Milan Měchura

Dňa 13.07.2018 o 21:41 Adam Samec napísal(a):
> Dobrý den pane Nedoroste,

> Mně jde však o univerzální zkratku, která by fungovala  všude. Například pro přepínání mezi dokumenty aplikace Microsoft Word nebo mezi otevřenými soubory aplikace Poznámkový blok či mezi otevřenými schránkami v aplikaci Outlook 2016..

> Pamatovat si pořadí spuštěných aplikací mi nepřijde jako úplně šťastné řešení. Zkratka Command + tab na macu pro přepnutí do posledně používané aplikace je o poznání pohodlnější.

> [...]

---
Táto správa bola skontrolovaná na prítomnosť vírusov programom Avast Antivirus.