[Fanda] nas server

Peter Vágner pvdeejay na gmail.com
Pátek Listopad 11 19:29:08 CET 2016

Ahojte priatelia,

Bežné NAS dnes ponúkajú funkcie ako napr. zdieľanie súborov či už klasicky
cez smb / cifs, alebo cez afp (užitočné najmä pre zaredenia od spol.
Apple), kategorizáciu multimediálnych súborov ako hudbu, videá, fotky do
knižníc, zdieľanie týchto knižníc cez upnp dlna, itunes server, http príp. ftp.
Ďalšia možnosť je spúšťať služby na pozadí napr. sťahovanie súborov, či
klasicky cez http / ftp, tak aj cez napr. bittorrent.
Ďalej rôzne spôsoby zálohovania, toto už samozrejme podľa konkrétneho
modelu napr. zálohovanie jediným tlačidlom z / na USB, synchronizáciu
priečinkov po sieti pomocou podpornej aplikácii v štýle Dropbox a pod.

Toto všetko predpokladám všetci viete, ja som chcel len povedať, že všetky
tieto funkcie si šikovný domáci kutil alebo blázon dokáže urobiť aj sám
napr. na staršom PC a pod. Hlavná výhoda takéhoto zariadenia je najmä
energetická nenáročnosť.

Väčšina zariadení tohotu typu má web rozhranie, cez ktoré je možné všetky
spomínané funkcie konfigurovať.

Výrobcovia ako zyxel a Netgear majú toto rozhranie postavené spôsobom ako
webová stránka, sem tam sa nájde nejaký interaktívny prvok, pri ktorého
ovládaní je potrebné spoliehať na funkcionalitu čítača.
Web rozhranie zariadení Qnap je grafickejšie a ovládanie je veľmi
nepohodlné / nepríjemné.
Prekvapenie je rozhranie aktualizovaného software DSM 6.x pre zariadenia
značky Synology. Ich rozhranie pripomína napodobeninu desktop prostredia vo
webovom prehliadači, väčšina prvkov je prístupná z klávesnice, skúsený
používateľ čítača obrazovky hneď odhalí, že si tvorcovia dali na
prístupnosti záležať a implementovali rôzne vychytávky.

Ak teda NAS tak buď Synology alebo inštalácia Debianu alebo Arch Linuxu  a
ručná konfigurácia všetkých služieb, ktoré nás zaujímajú. Takéto sú moje
skúsenosti.

Dňa 11. novembra 2016 12:46:11 odpoludnia používateľ Štefan Kiss
<stefan.kiss na nextra.sk> napísal: