[Fanda] Fakt nepříjemné čtení

Tomáš Hromádka t.hromadka na seznam.cz
Pondělí Květen 18 22:52:34 CEST 2015

Zdar.
Tohle dělá i Iveta, různý mistrovství světa office staženo 100 milibar z 250
milibar a podobný pardon sračky. Nuance se asi fakt pěkně vožrali, když to
vyvíjeli.
Tom
----- Original Message -----
From: "Radek Seifert" <Radek.Seifert na elsa.cvut.cz>
To: "Fanda Konference" <fanda na elsa.cvut.cz>
Sent: Monday, May 18, 2015 4:19 PM
Subject: [Fanda] Fakt nepříjemné čtení

Dobrý den uživatelům JAWS,
konkrétně těm, kteří jako já v nedávné době aktualizovali na verzi 15.
Zuzana nikdy neoplývala skvěle zpracovaným čtením češtiny, byla mnohokrát
zdrojem velice vtipných historek o tom, co vše lze vyslovit, ačkoli na
obrazovce nic takového není... Ale verze 15 se ke mně dostala buď v nějakém
neuvěřitelném defaultním nastavením slovníku, nebo nevím. Každopádně čtení
"l" zásadně coby "litr", "g" zásadně coby "gram" a podobně je mimořádně
nepříjemné, zvlášť když to čte takto například i v adrese této konference -
Jaws-Litr.... Ve Wordu skoro všechny písmenné seznamy jsou nyní přehledem
nejrůznějších jednotek, a dokonce se tato inteligentní výslovnost dostala i
do výslovnosti klávesnice - pokud stisknu kombinaci Ctrl-M, dozvím se
Ctrl-Metrů... a řada dalších příjemností. Zaužívaná zkratka v IT coby
označení Microsoftu (MS) je nyní kupodivu primárně čtena jako "mistrovství
světa",nejspíš k oslavě toho skončivšího hokejového.
A co je už vůbec poněkud složitější, že jaksi nyní Zuzana prostě ignoruje v
textu mezery, zvláště pokud jde o slova začínající samohláskami. Dříve jsem
vcelku rozuměl vázané řeči, nyní skoro pořád po slovech ověřuji, zda jsem
mezeru udělal, nebo ne - udělal, ale není čtena, respektive není znatelná.
Oříškem je už i obyčejné auditivní rozpoznání dvou po sobě jdoucích
samohlásek za sebou, jako třeba "a i v tomto směru..." čteno jako "ajv tom
směru".
Na závěr z mnoha takových pikantností, například jméno Grossmann čteno coby
"Grošofová"... mi připadá skutečně už hooodně daleko od intuice.
Proboha, přátelé, co s tím? Copak vývoj syntéz s každou novou verzí vede k
ještě horšímu a méně inteligentnímu zpracování řeči? Přepínám v nastavení
nejrůznější volby, o nichž se domnívám, že to mají na svědomí, ale zatím
marně - inteligentní čtení vypnuto, slovníky jdf postupně zapnuty a
vypnuty...
Uf, a to čtení zkratek jako ČVUT a ČR zásadně samozřejmě vždy v prvním pádě,
také pikantnost.
V zoufalství jsem zkusil Ivetu...  Příjemný hlas, to ano, leze krásně do
uší..., jenomže výslovnost češtiny je u ní ještě o řád pitomější než u
Zuzany, protože Iveta neumí přečíst už ani moje vlastní příjmení J čte
"sefjert". Mno... Pravda, v tomto případě jde vlastně o němčinu J)
Kdysi jsem do Spektry dával podnět ohledně Zuzany, byl to seznam toho, co
četla špatně už tuším ve verzi 12. K opravě nikdy nedošlo, a tohle v
patnáctce mi připadá už jako totální průšvih.
Lze prosím nějak povypínat tyhle jazykové vymoženosti? Případně, lze nějak
ovlivnit, aby se do nich nadále neinvestovaly finanční prostředky, když
podle mého silného přesvědčení ničemu neprospívají? (ty vymoženosti, ne
prostředky...)
Možná jde jenom o mou fatální neznalost v nastavení, přiznávám, že hrabat se
ve funkcích screenreaderů už dávno nestíhám... :)
Díky moc

Radek Seifert