[Fanda] Dotazy na Linux Ubuntu Unity a lupu sledující v linuxu editační kurzor

Miloš Šmíd smid.milos na gmail.com
Pondělí Květen 11 09:23:29 CEST 2015

Ahoj, Fandové,
nainstaloval jsem si vedle Windows Linux Ubuntu, ale bohužel ne Gnome2, ale
Unity, což jsem s úžasem zjistil až později - nevěděl jsem, že existuje
více distribucí Ubuntu. Tím mám v této distribuci jen screen reader Orca -
i v této distribuci "pěkně" mluví - nesmíme srovnávat s barvou hlasů se
synthetizéry ve Windows, ale pokrok to je, než co bývalo kdysi. Chtěl bych
zprovoznit i nějakou tu lupu. Něco jsem našel, ale pořád to není ono,
protože nesledují editační kurzory: líbí se mi například Compiz + pluginy,
které např. umí barevně znegativnit jen aktuální okno, pěkně orámovat myší
kurzor v podobě ohnivého kola ... umí řadu dalších věcí, které jsem asi
ještě nepochopil, i když se mi zdá, že některé věci možná ani nefungují,
jak by měly - plnoobrazovkové zvětšení. Bohužel nesleduje psací kurzor,
podobně jako další lupa, kterou mě to nabídlo: G-mark. Mám ještě jeden tip
- multiplatformní lupa Virtual Magnifier Glass 3.7 - instalace, jak pro
Windows, tak pro Linux, je tam i instalace pro Macy!
http://magnifier.sourceforge.net/
Moje otázka je: lze Ubuntu Unity nějak přeinstalovat, doplnit na Gnome2, v
kterém je vedle Orcy lupa, která editační kurzor sleduje? Případně - víte
někdo o njějaké vhodné lupě, která to umí a kterou bych mohl použít?
A ještě taková praktická otázka začátečníka: jak zjistím, které aplikace
distribuce obsahuje. Na Ploše je minimálně ikon - zástupci od Libre Office,
FireFox, Amazon, disky, koš, vstup do souborů a do vyhledávání programů na
netu i v počítači, prostě mi schází nějaká nabídka start nebo tak něco.
Mile mě překvapil Writer Libre Office - kromě aplikační nabídky má i
možnost zápisu příkazů, nemusíte ho znát přesně, nabídne, vyberete si ten,
který si myslíte, že je ten, který hledáte.
Díky za vše, co by mě v začátku pomohlo - nemáte někdo vypsané klávesové
zkratky Orcy?
Přeji pěkný den a budu se těšit na odpovědi. Miloš