[Fanda] Glosa - Zjisteni aktualni teploty na netu

ppartyka ppartyka na chello.cz
Neděle Srpen 9 00:19:44 CEST 2015

Ještě jednu faktickou poznámku k údajům o stupni zátěže v důsledku
klimatických jevů:

Tato data jsou například užitečná pro kardiaky nebo lidi s dýchacími
potížemi. Cituji z doplňující informace zaslané v rámci služeb O2 linky pro
handicapované, resp. v prvé řadě linky pro neslyšící:

Stupeň 3 - vysoká zátěž.
Jedinci s méně přizpůsobivým termoregulačním systémem organismu mohou
pociťovat zvýšenou zátěž vedrem. Jedná se zejména o osoby s
kardiovaskulárními chorobami, jedince s nemocemi dýchacího ústrojí a starší
občany. Doporučujeme vyvarovat se zvýšené psychické zátěže a vykonávat pouze
lehké, nezbytně nutné práce a bedlivě sledovat aktuální zdravotní stav. V
případě potíží vyhledejte lékařskou pomoc.

V doplňujících informacích je jasně definované, kdo může mít permanentní
užitek z dat. Jsou lidi objektivně nemocní a pro ně je zásadní se vyvarovat
možným komplikacím. Tato datová "prevence" je rozhodně lepší než rychlá
sanitka dojíždějící na místo kvůli podcenění. Bohužel tyto informace
vyhledávají i hypochondři, ale tomu už lze těžko předejít.

Ano, dostáváme se takto k základnímu faktu, že tak jako se dnes mluví
například o finanční gramotnosti, stejně tak by se dalo mluvit i o datové či
informační gramotnosti. Samotné množství dostupných dat neudělá (promiňte mi
ten výraz) z blbce génia. Teprve to, jak s daty naložíme, jak umíme
zpracovávat jednotlivé informace, teprve to rozhodne o výsledku naší
geniality, lidově bych řekl o úrovni normálního života.

Ten, komu nevadí klimatické výkyvy či příliš extrémní klima, může být jedině
rád, že je na tom tak dobře. Na druhou stranu buďme rádi za to, že i v této
oblasti technika již pokročila tak daleko, že se dá pomocí přístrojů vcelku
slušně vyvarovat nečekaným situacím; a říkejte to někomu, že si má s sebou
vzít vodu, když je vedro, dokud na ulici neomdlí, tak toto doporučení bere
takříkajíc levou zadní. Teď mluvím z vlastní zkušenosti, pod rukou mně jedna
osoba letos z horka na chvilku omdlela, problém byl nejen v nedostatku
tekutin, ale i v oblečení, které měla na sobě.

Závěrem bych chtěl říct, že fakt musím ocenit, když někdo zařadí do svého
programu jednoduché přídavné funkce, když nemusím všechno složitě vyhledávat
na web stránkách, třeba u NVDA stisknutí klávesové kombinace (přenastavil
jsem si na "NVDA+w", se rychle dozvím orientační informaci o počasí a v jiné
klávesové kombinaci předpovědi na několik dnů dopředu. Podobně čerpání
informací z Organizéru od Štefana Kisse. Takhle si představuji, aby nám
pomůcky sloužily, jednoduše, efektivně, účelně. Proto ještě jednou dík všem,
kteří se angažujete ve prospěch slepecké komunity.

P.P.