[Fanda] Glosa - Zjisteni aktualni teploty na netu

Radek Seifert seifert na elsa.cvut.cz
Čtvrtek Srpen 6 11:42:42 CEST 2015

Dobrý den,
debata ohledně obsahu naměřených hodnot toho, co nám zprostředkovávají technologie, je myslím užitečná. Přemýšlet nad tím, zda informace jenom tupě nekonzumuju jakožto data, ale zda opravdu nějak obohacují mojí existenci, se podle mého přesvědčení občas docela vyplatí - například úsporou času.
Přiznám se, že poněkud obdobný problém, jako jsem měl s měřením teploty kdesi v poslední Tramtárii, mám - prosím nekamenujte mne - i s poslední době tolik oblíbenou "pocitovou" teplotou. Přitom problém je už v samotném termínu, protože pocit je cosi, co prožíváme subjektivně. Nevím, jak může objektivně technologie spočítat, jaký budu mít já pocit při určité vlhkosti nebo síle větru. Chápu, že když propočítám aktuální teplotu pomocí nějakého vzorce, kde veličinami mimo jiné budou vlhkost a síla větru, vyjde mi jakési numero. Logicky, když fouká vítr, je v zimě studený, stejně jako když je vlhko, je teplota hůře stravitelná. Avšak pocit není nic stálého, stačí se zamyslet nebo nahlédnout do psychlogických příruček a zjistíte, že "pocit" koresponduje s mnoha osobnostními veličinami, které určitě v daných výpočetních algoritmech zahrnuty nejsou - nálada, vnitřní energie, stav mysli, prostě je toho mnoho. Lapidárně řečeno, když je mi blbě, je u mne pocitová teplota určitě nižší, zvláště jsem-li zimomřivější, obdobně jsem-li nabitý energií a excitovaný, budu pocitově úplně jinak snášet zimu než třeba ospalý kolega. Čili k jakému pocitu se vlastně má vztahovat pocitová teplota? K nějakému stavu určité biologické nivelace -a jak ji kdo určil?
Podle mne jde zase o pokus povýšit data na úroveň, která jim nenáleží. Když je venku 36 stupňů, každý budeme pocitově snášet teplotu jinak, a to i ve chvílích, kdy zafouká vítr - a hlavně, budeme ji snášet jinak prakticky vždycky, a to i kdyby se hodnoty veličin neměnily. Já už čekám jenom na to, až někdo přijde s tím, že například ženy mají jiné pocity než muži - což by šlo biologicky určitě obhájit - a budeme mít na světě hned další veličinu... a mimo jiné také další důvod, proč otvírat stránky s předpovědí. A co děti? Ty přece pociťují rovněž jinak než dospělí... A co psi? Jak oni pociťují teploty, a je bezpečné chodit je při překročení určité pocitové teploty venčit?
Lze rovněž ověřit, že očekávání v tomto směru také hrají určitou roli - a proto kromě očekávaných teplot očekáváme také kupříkladu biozátěž v nic neříkající stupnici od 1 do tří. Zase data, která mají svou hlavní vypovídající sílu hlavně samy o sobě a žijí svůj vlastní život, přičemž labilnější jedinci se jimi nechají ovlivňovat. Mimochodem, kdo to je ten "labilnější" jedinec, o kterém občas slýchám v předpovědích počasí v souvislosti s biozátěží hovořit? Je to cholerik, nebo depresář? Co znamená stupeň dva? Bude mi blbě, nebo ne? A nejde spíš o to, co budu v daném dni dělat a co na sebe nechám přímo působit? Nebo se očekává, že půjdu na pole, přiměřeně oblečen, pocitově zcela neutrální a budu na sebe nechat - opět zcela neutrálně -působit příslušný biozátěžový stupeŇ?
A, prosím pěkně, neblbneme už trochu z těch dat a očekávání, co že nám to ty počítače všechno vlastně mohou sdělit? :-)
Za nadhled a nadsázku předem děkuji. Jsem děsný zpátečník, já vím :))

Radek Seifert

-----Original Message-----
From: fanda-bounces na lists.elsa.cvut.cz [mailto:fanda-bounces na lists.elsa.cvut.cz] On Behalf Of Sona Fialova
Sent: Thursday, August 06, 2015 9:44 AM
To: Fanda Konference
Subject: Re: [Fanda] Glosa - Zjisteni aktualni teploty na netu

Zdravím,
jen bych chtěla doplnit, že rozdíl mezi naměřenou teplotou a pocitovou teplotou nemusí nastat jen v zimě, ale mnohdy nastává i v parných dnech.
Zatímco v zimě pocitovou teplotu snižuje vítr, jak bylo již zmíněno, v létě naopak pocitovou teplotu zvyšuje hlavně vlhkost vzduchu. Čím vyšší vlhkost vzduchu a sluneční žár k tomu, tím nastává větší rozdíl mezi pocitovou teplotou a teplotou naměřenou. Přesný vzorec na výpočet pocitové teploty též neznám. On je prý poměrně složitý.
A závěrem bych chtěla uvést, jen tak pro zajímavost následující. V současné době můžete při zkoumání počasí ve světě vidět rozdíly mezi naměřenou a pocitovou teplotou například v Dubaji ve Spojených arabských Emirátech, kde bylo v pondělí kolem jedné hodiny odpoledne místního času
40 stupňů a pocitová teplota byla 48 stupňů. Podobná situace byla i v Saudské Arábii či v Bagdádu v Iráku, kde bylo ještě tepleji. S rozdílnou pocitovou teplotou se můžete setkat třeba i na Floridě, kde je vysoká vlhkost vzduchu a ve chvíli, kdy naměřená teplota je 29 stupňů, může být pocitová teplota i 37 stupňů. S rozdílnou pocitovou teplotou se v těchto letních dnech občas setkávám i zde u nás v Boskovicích, i když ten rozdíl obvykle bývá tak dva až tři stupně. Tak například předminulou středu, bylo u nás 35 stupňů a pocitová teplota byla 37 stupňů.
O chladných místech se již zmínil Vítek, takže ta ve svém výčtu vynechám, neboť mám raději teplíčko, i když extrémy mě jakýmsi způsobem přitahují a fascinují.
Přeji všem příjemný a nenáročný horký letní den.
Soňka