[Fanda] procesor Intel 80286

Čtvrtek Září 4 23:27:08 CEST 2014

Dobré odpoledne,

procesor 80286 měl můj první PC počítač z roku 1992 -- k tomu 40
megabajtový harddisk velikosti 5.25" a 1 megabajt paměti ještě v DIP
modulech, které jsem později zaměnil za 2 megabajty složené z osmi 256
kilobajtových krátkých SIMM modulů. Zakoupeno s tehdy supermoderním
operačním systémem MS-DOS verze 5.0, který zde po celou dobu sloužil
jako primární systém. Windows (3.0 nebo 3.1, určitě ještě ne 3.11)
jsem zde nakonec také nainstaloval -- a fungovaly poměrně slušně --
nicméně šlo tehdy spíše o technický experiment, nikoliv systém určený
pro celodenní běžnou práci.

Chráněný režim procesor opravdu podporoval a využívaly jej některé
DOSovské aplikace (například tuším málo známý, ale poměrně zajímavý
Cybex Shell), nicméně si nejsem jist, zda chráněný režim využívaly
Windows -- spíše si myslím, že nikoliv. A kdybych se pořádně rozhlédl
ve sklepě, možná bych tento památeční stroj ještě někde vylovil... :-)

Hezký den.

Michal Jungmann