[Fanda] Letaky Makro a jeho pristupnost?

Jiří Stejskal stejskal na braillnet.cz
Čtvrtek Září 4 20:48:50 CEST 2014

Dobrý den,
kdo používá Jaws13 a vyšší, má možnost nechat si text z obrázku vyčíst přímo funkcí Jawsu Rozpoznávání textu, viz níže.
JS

Nová funkce Rozpoznávání textu Vám umožňuje přečíst jakýkoliv obrázek, který obsahuje text. Pomocí několika klávesových zkratek lze zajistit, aby JAWS za několik sekund obrázek rozpoznal a aktivoval JAWS kurzor, takže se v rozpoznaném textu můžete pohybovat. JAWS kurzor bude číst text na tom místě, na kterém se nacházel v obrázku. Kvůli rozlišení textu z rozpoznaného obrázku a jiného textu v aplikaci bude JAWS pro čtení rozpoznaného textu používat jiný hlas. Poté, co aktivujete PC kurzor nebo přepnete do jiné aplikace nebo dialogu, bude text odstraněn a pro jeho opětovné přečtení budete muset opět spustit rozpoznávání.
Rozpoznávání obrázků lze ovládat pomocí následujících skupinových klávesových zkratek:
JAWSKey+MEZERNÍK, O, W. Rozpozná aktivní okno aplikace.
JAWSKey+MEZERNÍK, O, S. Rozpozná celou obrazovku
JAWSKey+MEZERNÍK, O, C. Rozpozná aktuální ovládací prvek, například grafické tlačítko.
JAWSKey+MEZERNÍK, O, Q. Zruší probíhající rozpoznávání.
JAWSKey+MEZERNÍK, O, SHIFT+LOMÍTKO. Přečte krátkou nápovědnou zprávu, která popisuje dostupné příkazy ve skupině Rozpoznávání textu.
Následující příklady ukazují některé z možných využití této nové funkce.

Vložíte do počítače film na DVD, který spustí menu, jež Vám umožňuje vybrat z různých možností tohoto DVD. Stisknete JAWSKey+MEZERNÍK, O, W a po několika sekundách Vám JAWS oznámí, že je rozpoznávání dokončeno. Aktivuje se JAWS kurzor a můžete se ŠIPKAMI pohybovat po obrazovce a číst text menu. Když přejdete na položku, kterou chcete aktivovat, stiskněte NUM LOMÍTKO pro provedení kliku levým tlačítkem myši nebo JAWSKey+NUM PLUS pro přesunutí PC kurzoru k JAWS kurzoru. Ve verzích JAWS starších než 13 by toto menu bylo docela nepřístupné.
Poznámka: V závislosti typu obrazovky, kterou DVD zobrazuje, a na kvalitě textu nemusí rozpoznávání obrázků vždy fungovat nejlépe. Některé obrazovky DVD lze rozpoznat lépe než jiné.

V aplikaci Adobe Reader otevřete PDF, které se ukáže být nepřístupným. Pomocí JAWSKey+MEZERNÍK, O, W spusťte rozpoznávání textu v aktuálním okně, po kterém se poté můžete pohybovat JAWS kurzorem. Před provedením rozpoznávání v aplikaci Acrobat Reader stiskněte CTRL+1, což nastaví výchozí velikost textu. To sice způsobí, že bude viditelná menší část textu, ale rozpoznávání bude přesnější.
Chcete nainstalovat nebo používat aplikaci, jejíž rozhraní není přístupné, jako je Acronis® True Image™ Home 2011 nebo 2012. Není-li po stisknutí TAB nebo po zapnutí JAWS kurzoru k dispozici žádný text, můžete zkusit rozpoznávání obrázků. Nejprve zapněte PC kurzor a pomocí JAWSKey+MEZERNÍK, O, W rozpoznejte text na grafické uvítací obrazovce. Poté můžete použít JAWS kurzor a NUM LOMÍTKO (levé tlačítko myši) pro přechod a klikání na rozpoznaný text, což mohou být tlačítka nebo odkazy.
Chcete-li rozpoznávat text v jiných jazycích, je třeba nastavit primární a sekundární jazyk rozpoznávání. Do stromového seznamu v Centru nastavení byla přidána nová skupina Rozpoznávání obrázků. V této skupině se nacházejí položky Primární jazyk rozpoznávání a Sekundární jazyk rozpoznávání. Jazyk můžete změnit buď tak, že jej budete přepínat MEZERNÍKEM, dokud neuslyšíte ten, který chcete, nebo stiskněte F6 a vyberte jazyk přímo v rozbalovacím seznamu.