[Fanda] NVDA a zvukova navesti

max vavrek maks.vavrek na seznam.cz
Neděle Červen 9 18:36:22 CEST 2013

ahojky sorry že otravuju s tímhle, ale mám úplně novou verzy nvda a ta
předešlá mi četla smajlíky ve skype a tahle ne nevíte proč a dáse tahle
verze přimět k tomu aby my je zas četla díky a bezva den. všem fandům.
----- Original Message -----
From: "Vítek" <tapin na wo.cz>
To: "Konference - Fanda" <fanda na elsa.cvut.cz>
Sent: Sunday, June 09, 2013 6:04 PM
Subject: [Fanda] NVDA a zvukova navesti

| Zdravím,
|
| V jednom z vláken se tu někdo dotkl zvukových návěstí ve NVDA, kde je
standardně zvuk pouze při startu/ukončení, chybě, prohlížecím a psaném
režimu editačních polí resp. webů, a to je vše. Nicméně Add-ony jsou k
dispozici pro navigační prvky ve vztahu k jednotlivým objektům při práci s
počítačem. Bylo tu poukazováno na Winmonitor, který místo odkecávání slovně
na jakém navigačním prvku stojíme sáhne do své knihovny wav zvuků, a
příslušný zvuk přehraje. Nicméně i kdybychom tohle chtěli do NVDA
zaimplementovat, je to stejně k ničemu, protože NVDA vedle přehrání zvuku
stejně daný prvek odkecá i slovně, takže ve výsledku je to přece k ničemu,
ne? Ano, chápal bych situaci, kdy by bylo možné vybrat buď přehrání zvuků,
či slovního odkecání prvku, ale tohle se u NVDA děje paralelně, synchronně,
čili to nic neřeší, zvuk se přehraje, a zároveň i odkecá.

| Rozchodil jsem tu tottiž add-on Obj Sounds od Tylera Spiveye viz seznam
| http://jeff.vrnw.org/NVDA.htm
|
| , kde jsem zvuky v Obj Data zaměnil za Winmonitorácké pro svou vlastní
potřebu. Vyvstává zde kromě výše uvedeného ještě další problém, kdy
Winmonitor má vytvořené zvuky pro jiné události, než tento add-on, a zase
tento add-on má zase pro události jiné, které Winmonitor nemá. Např. je to
pohyb klávesy delete/backspace při mazání v textových editorech, nebo vstup
do aplikační nabídky levým altem a výstup, což Winmonitor má, ale v Obj
Sounds to není naplánováno. Zase v Obj Sounds jdou věci jako zvuk pro pohyb
ve stromové struktuře, takže víme, že jsme někde ve stromu, a ne v obyčejné
nabídce, což Winmonitor zase nemá.

| Tedy suma sumárum nelze k tomu přistupovat tímtéž způsobem a napodobit
zvuková návěstí totožně jako u Winmonitoru. Klasický pohyb tabem po
odkazech, dialogová okna, slidery/posuvníky, zaškrtávátka/checkboxy,
přepínátka/radio buttons jsou v pohodě. Zase třeba winmonitorácký zvuk pro
editační pole na Internetu se mýsí s focus mode přímo zvuku NVDA, nikoli Obj
Sounds doplňku, takže to je ještě další věc, kdy odstraněním focus mode.wav
z NVDA se zahraje zvuk pro chybu při vstupu na editační pole, což lze řešit
odstraněním zvuku pro chybu NVDA, což sebou zase nese neupozornění na chybu,
nebo nasymulovat milisekundu ticha místo Focus mode.wav u NVDA, takže by se
to navzájem nemýsilo dohromady, ale to jsou takové provizorní workaroundy...

| Tedy hlavní dva problémy, které bych vypíchl jsou jednak přehrání
zvukového návěstí a odkecání navigačního prvku najednou, takže zvuky nic
neurychlují a neřeší, a druhý problém mnoho událostí ve Winmonitoru není
naplánovaných pro Obj Sounds a obráceně viz deskripce výše.

| Takže co praktického s tím? Lze tyhle věci nějak obejít?
|

| Hezký den
| Vítek
|
| Tapin-radio coordinator
| Facebook: http://facebook.com/tapinradio
| Twitter: http://twitter.com/tapin_radio
| Skype: tapinradio

-----
Zpráva neobsahuje viry.
Zkontrolováno AVG - www.avg.cz
Verze: 2013.0.2904 / Virová báze: 3199/6396 - Datum vydání: 9.6.2013