[Fanda] NVDA plynule citanie

Ondrej Rosik ondrej.rosik na gmail.com
Sobota Únor 9 13:46:56 CET 2013

Pozdravujem,
Rád by som v tejto súvislosti ozrejmil, čo sa deje. V týchto Snapshotoch
došlo k zmene klávesových skratiek v rozložení Laptop. Stalo sa tak
preto, aby bolo ovládanie NVDA pohodlnejšie a intuitívnejšie. Zmena teda
pravdepodobne zasiahne aj najnovšiu verziu 2013.1 (hovorím
pravdepodobne, lebo fakt sa asi môže stať, že užívatelia nebudú spokojní
a veci sa môžu meniť, zatiaľ je to ale takto).
Pripájam zmeny klávesových skratiek:
Plynulé čítanie
NVDA+a
Aktuálny riadok
NVDA+l
Aktuálny výber
NVDA+SHIFT+s
Stavový riadok
NVDA+SHIFT+end
prepnúť režim spánku
NVDA+SHIFT+z

Prepracovaná je najmä objektová navigácia:
Aktuálny objekt prečítate skratkou NVDA+SHIFT+o
Do nadradeného objektu sa presuniete skratkou NVDA+SHIFT+šípka hore, do
prvého podradeného zase NVDA+SHIFT+šípka dole.
Na predchádzajúci objekt sa presuniete skratkou NVDA+SHIFT+šípka doľava,
do nasledujúceho NVDA+SHIFT+šípka doprava.
Navigačný objekt na fokus presuniete skratkou NVDA+BACKSPACE a Fokus
alebo systémový kurzor na pozíciu prehliadacieho kurzora presuniete
skratkou NVDA+SHIFT+BACKSPACE.
Súradnice objektu zistíte skratkou NVDA+DELETE a predvolenú akciu na
objekte vykonáte skratkou NVDA+enter.
Teda na objektovú navigáciu využijete hlavne NVDA+SHIFT+šípky, prípadne
NVDA+SHIFT+o

Skratky na pohyb prehliadacím kurzorom:
Do prvého riadku sa dostanete skratkou NVDA+CTRL+HOME, do posledného
NVDA+CTRL+END. Na začiatok a koniec riadka sa presuniete skratkami
NVDA+HOME a NVDA+END.
Po riadkoch sa prehliadacím kurzorom pohybujete NVDA+šípky hore a dole.,
aktuálny riadok prečítate skratkou NVDA+SHIFT+bodka.
NVDA v kombinácií s CTRL a šípkami vľavo a vpravo presúva prehliadací
kurzor po slovách. NVDA+CTRL+bodka prečíta aktuálne slovo.
Prehliadací kurzor po znakoch presúvate skratkami NVDA+šípky vľavo a
vpravo, aktuálny znak prečítate skratkou NVDA+bodka.
Teda zjednodušene NVDA+šípky hore a dole čítajú po riadkoch, vľavo a v
pravo po znakoch, čo je rovnaké, ako v hocijakom textovom editore, ak si
odmyslíte kláves NVDA. CTRL+NVDA+šípky vpravo a v ľavo čítajú po
slovách, čo je zas rovnaké pre pohyb v texte ak si odmyslíme kláves NVDA.

Zmenili sa tiež skratky na obsluhu myši
NVDA+ú vykoná klik ľavým tlačidlom myši, NVDA+CTRL+ú zamkne ľavé
tlačidlo pre funkciu ťahať a pustiť.
Pravé tlačidlo má písmeno ä, teda NVDA+ä urobí pravý klik a NVDA+CTRL+ä
ho zamkne.
Akurát keď toto píšem vôbec neviem, či toto bude korektne fungovať na
českých klávesniciach, môže nieko otestovať?
myš na navigačný objekt presuniete skratkou NVDA+SHIFT+m (Mária) a
objektovú navigáciu na myš skratkou NVDA+SHIFT+n (Norbert)

Poslednou zmenou je kruh nastavení hlasového výstupu. Keďže pôvodné
skratky nám obsadil prehliadací kurzor, ku každej skratke pribudol CTRL.
Takže hodnotu (rýchlosť, výšku a podobne) zvýšime a znížime
NVDA+CTRL+SHIFT+šípky hore a dole a medzi položkami sa prepíname
NVDA+CTRL+SHIFTšípky vľavo a vpravo. Je teda dobré použiť ako kláves
NVDa CAPSLOCK, keďže CAPSLOKC, CTRL a SHIFT sa dajú stlačiť  jednou
rukou v pohode naraz.