[Fanda] nevidomí a práce s webem

Vítek tapin na wo.cz
Sobota Listopad 26 11:02:13 CET 2011

Zdravím,

Jen ohledně hostingu věc lze samozřejmě obejít docela šikovně nahráním základního index.html na DropBox, využít služby dot.tk, kde složitý DB odkaz zjednodušit v rámci překladu s ohledem na vymyšlenou doménu, jak chceme, aby se web pojmenoval a na ostatní sekce webu budeme už z index.html odkazovat v rámci public links, což už se přepne automaticky. Na free hostinzích chtějí samozřejmě javascripty s reklamou na ně, omezená funkčnost php, absence smtp serverů, takže nepůjde ani pitomý formulář form v rámci method get či raději post na odesláním na daný e-mail, pokud nechceme využít zase třeba Blueboard.cz, kteří si zase cpou svojí iframe reklamu, což rámce jsou všeobecně humus, ale zase se jim nedivme, čili fakt je lepší si hosting zacvaknout a je zde většinou vše funkční.

Z vlastní NEZKUŠENOSTI doporučuji rovněž redakčák, protože většinou web psaný v texťáku sice může splňovat všechny accessibility požadavky, být poměrně zdatně SEO friendly, key words v hlavičce, podsekce, html validní obsah atd., nicméně vzhled se z pozice nevidomého vytváří poměrně těžko. Věci jako definice pozadí, barev písma, typu písma, velikosti, alink, vlink obrázků s alt popiskem, zarovnávání nadpisů align jsou v pohodě, spíš jde o css kaskádové styly, specifikaci definicí id ke konkr. div obsahu nebo třídy class k více identickým div obsahům, celkový layout, vzhled tabulek table se dá obšlehnout z jiných webů:), ale všechno je to děsná makačka a výsledný efekt může působit uspokojivě z pozice funkcionality, ale když se na to podívají vidomí, dnešní trend je bohužel stavěný dost na subjektivním dojmu ze vzhledu atd., takže příliš pozitivně web ceněný nebude. Je ale určitě lepší pro začátek si všechno psát ručně a nabušit se html coding, aby člověk získal základní představu o všech navigačních prvcích, jejich atributech, parametrech a hodnotách, všelijakých možnostech úprav atd. atd. Pokud totiž se díky redakčáku něco nebude zobrazovat na webu tak, jak bychom chtěli, budeme totálně nahraní, protože díky neznalosti kódu nebudeme moct soubory editovat ručně.

Po zvládnutí jde na řadu tzv. triada tzn. Easyphp, Apache (v browseru localhost atd.) a phpmyadmin, ale to už jde trochu kamsi do nadstavby, když člověk nechce dělat php a těch pár scriptů se dá stejně splašit na netu jako je čas, svátek atd. :-)

Tapin-radio coordinator
Od: "Vojtěch Polášek" <krecoun na gmail.com>
Komu: <fanda na tereza.fjfi.cvut.cz>
Odesláno: 26. listopadu 2011 10:04
Předmět: Re: [Fanda] nevidomí a práce s webem

Dobrý den,
To je velmi dobrá otázka. Nabídnu na ni svůj pohled:
Pro začátek říkám - určitě to jde, spoustu nevidomích má svoje webové
stránky. Podle mě jsou dvě možnosti jak na to, obě mají své výhody i
nevýhody, ať si každý vybere. Opravte mě, jestli se mýlím:
1. Pokud jde o jednoduché stránky, text, odkazy, sem tam tabulka
obrázek, tak si je při troše učení může člověk s klidem napsat i sám v
textovém editoru. Pak je zde problém, kde si najít hosting - někoho kdo
vaše stránky vystaví na internet. Já jsem tento problém vyřešil už
dávno, takže nemám přehled o tom, co nabízejí provideři hostingu zdarma,
jestli se tam stránky musí vyplňovat do formulářů nebo tak, ale co si
pamatuju tak jste dostali účet na ftp server a tam si stránky nahrály a
bylo to.
Samozřejmě kdo je zkušenější, může si napsat ručně i více interaktivní
stránky.
2. Použít redakční systém, jako je třeba wordpress, drupal, joomla, nebo
tak. Já osobně jsem kdysi měl stránky ručně psané, ale přešel jsem na
wordpress a jsem velmi spokojen. Redakční systém je takový velký
pomocník, který většinu věcí, které bychom si museli ručně psát, odbude
za vás. Mluvím hlavně za wordpress, s ostatními nemám skoro žádné
zkušenosti. Nemusíte se moc starat o vzhled, to už je většinou vyřešeno
za vás, už stačí jen vyplnit příslušná políčka a odeslat, systém to
zveřejní. Samozřejmě zase je tu problém s hostingem, jako minule. Ale v
případě  wordpressu jsou stránky wordpress.com, kde si svůj blog můžete
založit u nich. Ano wordpress je hodně předpřipravený ve smyslu blogu,
ale upravit se samozřejmě.dá.
Takže těžké to podle mě určitě není, jde jen o to si vybrat a trochu se
v tom povrtat.
Přeji hodně zdaru,
Vojta