[Fanda] Vysilani kanalu CT HD

Miloš Šmíd smid.milos na gmail.com
Sobota Únor 13 12:54:16 CET 2010

Ahoj,
ještě jednou k tématu:
přesně to je popsáno zde:
http://zoh.ct24.cz/article.asp?id=77
ČT HD: Exkluzivní sportovní podívaná ve vysokém rozlišení
První olympiáda na českých obrazovkách v HD kvalitě! Olympijský
televizní kanál ČT HD bude vysílat během ZOH non-stop 24 hodin denně -
od 17 do 8 hodin zde bude stejný obsah jako na ČT2, po zbytek dne
stejný obsah jako na ČT4.

Diváci České televize si užijí zimní olympijské hry Vancouver 2010
jako nikdy předtím. Na obrazovkách si vychutnají lepší výhled než
diváci v prvních řadách přímo na sportovištích. Obzvláště ČT HD
poskytne exkluzivní podívanou, bude vysílat non stop v plném vysokém
rozlišení!

Zimní olympijské hry Vancouver 2010 znamenají pro Českou televizi
jeden z mimořádných technologických milníků srovnatelný s přechodem na
barevné vysílání. Televize veřejné služby připravuje pro své diváky
nebývalý zážitek, poprvé v historii bude vysílat z nejvýznamnějšího
sportovního podniku světa nepřetržitě v plném vysokém rozlišení HD -
všechny přenosy, záznamy i záběry ze studií. Vysílání ČT HD tak
nabídne od 13. února do 1. března 2010 nejrozsáhlejší HD projekt v
dějinách televizního vysílání v České republice. Na nesrovnatelně
detailnější, ostřejší, jasnější a věrněji barevný obraz se mohou těšit
diváci s odpovídajícím způsobem příjmu a vhodným přijímačem.

ČT HD na satelitu a v kabelu

Nový rozměr vizuálního zážitku při sledování olympijských her okusí
diváci ČT HD, satelitního digitálního vysílání České televize. To po
bezmála pěti měsících zkušebního provozu přejde se začátkem ZOH do
provozu řádného. ČT HD šíří družice Astra 1E (transponder 55, 10,803
GHz, horizontální polarizace, FEC 5/6, 22 MS/s) na pozici 23,5° E.
Příjem není zpoplatněn, je však kvůli vysílacím právům omezen
podmíněným přístupem na území České republiky, a to prostřednictvím
přístupové karty. Na kartách Skylink i CS Link je ČT HD v rámci
základní nabídky bez registračního a měsíčního paušálního poplatku,
hradí se pouze jednorázová pořizovací cena karty. Pro příjem ČT HD
diváci potřebují vedle přístupové karty také vhodná přijímací zařízení
a zobrazovače - satelitní parabolickou anténu s konvertorem (průměr
paraboly ideálně 60 cm a více), odpovídající satelitní set-top-box
(vyhovující standardům DVB-S nebo DVB-S2 a MPEG-4, osazený buď přímo
zabudovaným modulem CryptoWorks nebo univerzálním rozhraním CI pro
připojení tohoto modulu) a televizor schopný reprodukovat signál
1080i25, nejlépe samozřejmě s plným rozlišením 1920 × 1080 bodů (tzv.
Full HD).

Vysílání ČT HD by mělo být dostupné také v zemském digitálním vysílání
sítě 4. Tento multiplex provozuje společnost Telefónica O2, signál je
dostupný v Praze, Brně a Ostravě, pro příjem je potřeba pokročilý
digitální televizor či set-top-box DVB-T MPEG-4. ČT HD přebírají do
své distribuce také někteří komerční kabeloví a IPTV operátoři (viz.
jejich nabídky). Tyto distribuční cesty neprovozuje Česká televize,
proto nemůže garantovat rozsah služeb a jejich technickou úroveň.

Diváci přijímající programy České televize satelitně z pozice 23,5° E,
kteří však nejsou vybaveni pokročilým přijímačem MPEG-4, budou moci
sledovat olympijské vysílání na programech ČT2 a ČT4 ve standardním
rozlišení SD, a to v rámci běžného digitálního satelitního vysílání ČT
z družice Astra 3A (transponder G2-14, 12,525 GHz, vertikální
polarizace, FEC 3/4, 27,5 MS/s). I oni ale uvidí do jisté míry
kvalitnější obraz než obvykle, stejně jako diváci ladící veřejnoprávní
multiplex v rámci zemské digitální distribuce DVB-T.

Lepší obraz i v DVB-T

V zemském digitálním vysílání ČT sice není v současnosti dostatek
prostoru pro obraz ve vysokém rozlišení. Síť 1 má totiž pro multiplex
veřejné služby k dispozici jen omezený datový tok. Ke stávajícím
čtyřem programů ČT ve standardním rozlišení SD, digitálním doplňkovým
službám a sedmi stanicím Českého rozhlasu se tak HD vysílání nemá
šanci vměstnat. Přesto i diváci přijímající ČT pozemní digitální
cestou zaznamenají do určité míry kvalitnější obraz než obvykle. Česká
televize totiž využívá sofistikovanou technologii pro přepočet HD
rozlišení na SD. Pro sledování nebude zapotřebí žádných zvláštních
pokročilých přijímačů - postačí běžné digitální DVB-T.

U analogového pozemního příjmu se popsané zlepšení obrazu kvůli
propustnosti systému již prakticky neprojeví.