[Fanda] info o vhodnom prehravaci

Ladislav Csepi lacoc na nextra.sk
Pondělí Listopad 16 11:03:39 CET 2009

Zdravím, Pred časom som tu zháňal prehrávač hudby, ktorý by sa ešte dal ako-tak ovládať bez zrakovej kontroly. S Rockboxom som síce nič nezohnal, ale tento, čo som našiel celkom ide. Napísal som o ňom malý článoček, ktorý zanedlho výde i v časopisoch, pre záujemcov ho prikladám i sem. Ospravedlňte prosím štylistické a pravopisné chyby v texte, je to len prvotná verzia článku, pred tlačou určite preide text korektúrov. A teraz už článok:
Jak možno pozorovať, stále väčšie množstvo elektronických výrobkov sa ovláda spôsobom, ktoré si nevyhnutne vyžadujú od užívateľa okrem iného plne funkčný zrak. Tento trend pre užívateľov s poruchamy zraku a iných zmyslov a funkcií, je žiaľ značne nepriaznivý. Stále ťažšie je si totiž kúpiť vhodný mobil, prehrávač, umývačku riadu, či práčku a tento nepriaznivý trend prechádza i do ďalších sfér nášho života. Sám som to zažil na vlastnej koži, keď som si hľadal na trhu vhodný prehrávač hudby, ktorý by sa ešte dal aspoň ako-tak ovládať bez zrakovej kontroly. Po značnej námahe sa mi to podarilo a nakoľko som bol úspešný posúďte sami.
Creative zen xfi 8 gb je na prvý pohľad krabička, ako každá iná svojho druhu. Má displej, žiaľ podstatne menší ovládací panel na prednej strane, z bočných strán je to vstavaný repráčik, konektory na pripojenie k počítaču, elektrickej sieti a na pripojenie sluchátok. Oproti repráčku je zas miesto, kam zasúvame pamäťovú kartu, tzv. slot na sd karty. Na jeho zadnej strane je iba jedno tlačítko, ktoré slúži na zapnutie a vypnutie a tiež aj na zablokovanie a odblokovanie náhodného stlačenia ostatných klávesov. Vo svojom vnútry prehrávač skrýva batériu, s ktorou by mal vydržať pracovať cca 15 hodín na jedno nabitie, táto sa však nedá užívateľsky vymeniť, čo je veľkou nevýhodou, lebo keď nadobro doslúži, bude nutné buďto utekať do servisu a hlavne platiť za výmenu batérie, alebo kúpiť nový prehrávač v závislosti od možností trhu a toho, čo bude lacnejšie. Ďalej má prehrávač na svoje pomery pomerne dobrý repráčik miniatúrnych rozmerov, ktorý síce zneje ako tranzistorové rádio, ale mám pocit, že pripomína skôr tie prehystorické tranzistoráky, ktoré boli predsalen kvalitnejšie, napokon po nákupe posúďte sami. Prehrávač má ešte v sebe 8 gb základnej pamäte "jestvuje aj 16 gb model, ktorý je obohatený aj o vifi sieťovú kartu", pamäť je však možné rozširovať pomocou už spomenutých pamäťových kariet. Tie sú o rôznej kapacite, zakúpil som 32 gb a funguje spoľahlivo, pričom výhodou kartičiek je, že si ich môžete vymieňať ako kedysi kazety v magnetofóne, takže po zaplnení pamäte stačí prikúpiť ďalšiu kartičku. Mojou najväčšiou radosťou výzbroje prehrávača bol jeho celkom sofistikovaný software, vďaka ktorému je možné ovládateľnosť prehrávača prispôsobiť aj na potreby ľudí s ťažkým zrakovým postihom. Je totiž možné dôkladne modifikovať užívateľské prostredie, zbavovať sa funkcií, ktoré v prehrávači neupotrebíme, alebo by zrakovo postihnutému užívateľovi prekážali. Nevýhodou sú však obmedzenia ovládateľnosti prehrávača bez zrakovej kontroly, keďže zjednodušením prostredia ponuky zároveň prichádzame o mnohé vymoženosti, ktoré prehrávač ponúka, sú to napr. diktafón, či rádio, ku ktorým skutočne treba vidieť. K prehrávaču je okrem prepojovacieho kábliku k počítaču dodávané aj gumené púzdro poskytujúce mu ochranu proti náhodnému pádu zošmiknutím, tiež proti poškriabaniu a v kombinácii s ochrannou fóliou na displej je prehrávač z vonka celkom slušne chránený. Prirodzene púzdro má otvory v miestach, kde sú umiestnené konektory, repráčik a slot na pamäťovú kartu. Nevýhodou púzdra však je, že sa cezeň ťažšie stláčajú i tak malé tlačítka na ovládacom paneli a tlačítko enter sa musí stláčať nechtom - bruškom prsta sa mi to nepodarilo. Je teda na zvážení užívateľa, či bude prehrávač používať s púzdrom, alebo bez neho a spoľahne sa výhradne iba na jeho plastový povrch a zároveň pritom bude mať lepší prístup k tlačítkam. Ovládací panel má obdĺžnikový tvar so štyrmi funkčnými tlačítkami v rohoch a v strede s deviatimi tlačítkami na pohyb vo fonotéke užívateľa tzv. navigačných tlačítok. Funkcie štyroch funkčných tlačítok sú našťastie jednoznačné, takže stlačením jednej z nich vyvoláte iba určitú funkciu prehrávača, takže nemusíte vidieť na displej, aby ste vedeli, čo sa stalo po stlačení daného tlačítka.
Medzi tieto funkcie patrí pozastavenie prehrávania a jeho znovuspustenie, vyvolanie ponuky s nastaveniami - toto tlačítko bez zrakovej kontroly neodporúčam používať. Jedno tlačítko je tzv. programovateľné, je možné mu priradiť užívateľom zvolenú úlohu, ja mám na tomto tlačítku priradenú funkciu zobrazenia zoznamu hudby na pamäťovej karte. Taktiež medzi funkčnými tlačítkami sa nachádza tzv. bakspace čo je vlastne opak enteru a tiež je vhodný, ak nedajbože v práci s prehrávačom zablúdiťe, tak ho niekoľko krát postláčajte a dostanete sa naspäť do hlavnej ponuky. 9 navigačných tlačítok tvoria na prvý pohľad obdĺžnik, v ktorom sa nik nevyzná, no 5 z nich reprezentujú tzv. kurzorový krýž - týmito tlačítkami pohybujeme ukazovateľom tzv. kurzorom v zozname hudby - a v strede enter a zvyšné tlaččítka uľahčujú pohyb v hudbe premiestňovaním kurzora na určité miesto. Napr. jedno z tlačítok premiesni kurzor na začiatok zoznamu, iné zase na jeho koniec, podobne ako na klávesnici počítača home a end. Ďalšie dve posúvajú kurzor o 6 položiek k začiatku a koncu zoznamu, takže ak sa chcete prepnúť o 6 skladieb  dopredu alebo dozadu, stačí stlačiť jedno z týchto dvoch klávesov.
Záver, ako som naznačilv začiatku tohoto článku trend smerovania ovládateľnosti elektronických zariadení je všeobecne pre postihnutých jedincov značne nepriaznivý. Tento prehrávač je ešte jedným z mála tých, ktorý si za pomoci manuálu, internetu, vlastných znalostí o elektronike a hlavne očí vidiaceho asistenta, dokážete ešte skrotiť. Ako dlho však zostane na trhu a či jeho nástupcovia budú ešte "skrotiteľný", je otázne. Zanedlho sa má i na našom trhu objaviť ozvučený prehrávač, avšak ako je už u výslovne špeciálne vyrábaných pomôcok pre postihnutých jedincov bežné, jeho cena bude v astronomických výškach v porovnaní s bežnými prehrávačmi. Cena vyššie recenzovaného je okolo 5 tisíc korún približne

75 až 80 euro. V cene je zahrnutá i 32 gb pamäťová karta.

Ladislav Csepi
Ponúka masérske a psychologické služby
neváhajte a zavolajte na 0905199263
alebo snavštívte www.csepi.szm.sk