[Fanda] Linux, první dojmy - a co dál? - bylo Re: přístupne_ubuntu

Jiří Hladiš hladis na braillnet.cz
Pátek Listopad 13 20:39:00 CET 2009

Ahoj, pokusím se odpovědět na tvé dotazy:

> Zdravím na konferenci, já už jsem se do linuxu taky trošičku pustil, mam
> klasické ubuntu s nainstalovanou orcou - mimochodem v čem je blind ubuntu
> lepší?
**
ubuntu 9.4 a starší nemělo implicitně v sobě speech dispatcher, ale gnome
speech a ten dělal problémy.
Blindubuntu je odladěné, je tam krom espeaku i festival a není tam
pulseaudio, se kterým neumí komunikovat speech dispatcher.

> [...]
> ani zdaleka neběhá tak svižně jako xp, např, když se chci dostat na svůj
> datový disk d:, v linuxu to trvá něco kolem 5 vteřin, rovněž pohyb po
> položkách, ať už v menu nebo třeba na disku, není nejrychlejší, v xp je
> odezva výrazně lepší. Kolega z práce který už XXXX let nepoužívá nic
> jiného než linux, si myslí že to je rozhraním gnome jako takovým, on
> používá GDE, to však není ozvučené.
> I start aplikací je v xp rychlejší než v linuxu, celkově tedy hodnotím
> Ubuntu jako značně pomalejší než xp, aspoň na tomto stroji.

**
Ano, je to tak gnome je línější, ale start počítače je rychlejší, žádná
kontrola antiviru, nic takového. To, že se dlouho načítají soubory ať z
adresáře, nebo z datového disku je zapříčiněno správcem souborů v gnome
(nautilus).
Bohužel není doozvučen gnome-commander, který je svižnější.

*

> Jinak ale s orcou se mi pracuje poměrně dobře, v nové verzi ubuntu 9.10
> Carmic Koala už ani nepadá, což se dříve stávalo poměrně často.
> byl by někdo zkušenější ochoten se mnou po icq linux prokonzultovat? Jde
> mi hlavně o používání nevidomým uživatelem, celkově ovládání orci,
> klávesových zkratek, nějaké ty užitečné tipy, triky, příkazy,  atd.

**
Ano, přidám si tě mezi kontakty.

*
> Používání linuxu se vůbec nebráním, nicméně zatím tento systém beru spíš
> jako sekundární, nebo ještě lépe na hraní a experimentování, než na
> nějakou plnohodnotnou seriózní práci.

**
Přesně tak, je to asi na té úrovni, jako nvda ve windows.

*

Spousta činností zatím v linuxu
> opravdu dělat neivdomý nemůže, alespoň pokud vím. Mám na mysli zejména
> skenování, a nevím jak se řeší např. stříhání zvuku, jestli v linuxu
> existuje nějaká pro nás přístupná alternativa k cooleditu nebo soundforgy,
> ať už na editaci zvuku, nebo jeho nahrávání, stejně tak netuším jak je to
> s podporou televizních karet a jejich ovládání.

**
skenovat jde, ale ocr je nekvalitní, ještě snad horší než rekognita auge pod
dos, se kterou jsem začínaol.
Střih hudby pro nás také není možný, je na to audacity.
Podpora televizních karet, no nevím, tu moji se mi nepovedlo rozjet.

*

> Integrovanou wifikartu v EEEčku jsem ovšem dokázal rozjet, nicméně usb 3G
> modem Option Icon 401 se ani neozhásil jako neznámé zařízení, čili tam je
> to asi beznadějné.

**
No, opravdu na rozdíl od XP si u mě linux našel vše, zvuk, grafárnu i síť.
ale pozor, záleží na distribuci. Když připojím mobil v ubuntu, tak stačí si
vybrat operátora a jsem na netu.
Jednodušeji to snad ani nejde. V vinuxu to nefunguje.
Podíval bych se, jestli má modem ovladače pro linux, respektive pro debian.

*

> Takže kdyby se našel nějaký zkušený linuxák který by měl čas a chuť
> všechno tohle probrat, poradit, pomoct, opravdu bych měl velký zájem.

**
rád pomůžu, pošlu ti zprávu.

Jirka

*