[Fanda] Win 7 a aplikácie

Štefan Kiss stefan.kiss na nextra.sk
Pondělí Listopad 9 20:43:55 CET 2009

    Dobrý večer priatelia,

  keďže ste viacerí reaagovali na moje referencie o Win 7, prinášam zopár ďalších skúseností aspoň v stručnosti.

  Dnes som sa vo Windows 7 pokúsil nainštalovať nejaké tie aplikácie a ovládače k môjmu hardware.

  Ako prvú som inštaloval tlačiareň, ktorú mám asi 3 roky. Ide o Canon LBP 2900. PO vložení inštalačného CD ma hneď zaujala celkom príjemná zmena oproti systému XP. Po vložení CD, ktoré obsahuje aplikáciu Autorun.exe, táto sa sama automaticky nespustí ako u starších systémov. Mne osobne to vyhovuje, nakoľko sa mi neraz stalo, že som omylom vložil do mechaniky CD autorun a hneď sa spustil inštalátor nejakého programu, ktorý som potom musel rušiť. V tomto prípade sa objavilo klasické okno s otázkou, čo má systém Windows urobiť? a na výber som mal z dvoch možností: spustiť súbor setup.exe alebo otvoriť složku so súbormi. Teda v prípade samospúšťateľných CD nie je treba z menu voliť prieskumníka aby sme videli jeho obsah. Po  pravde voľba preskúmať sa už v kontextovom menu ani nenachádza a ak chceme vidieť obsah CD, použijeme voľbu otvoriť složku so súbormi hneď po vložení CD.

  Inštalácia programu ku tlačiarni prebehla dobre, taktiež úspešná bola aj inštalácia ovládača ku scanneru Canon Scannjet 3600 F, ktorý mám už 5 rokov. V oboch prípadoch systém windows zobrazil pomocníka kompatibility rovnako ako v prípade inštalácie zvukovej karty, o čom som písal minule.

  Oba hardware pracujú korektne, tlač bola však pri prvých stranách pomalšia. Potreboval som vytlačiť asi 9 strán z jedného dokumentu. Pri prvých stranách sa tlač po každej strane zastavila a trvalo pár sekúnd kým sa tlačiareň znova pohla a vytalčila ďalšiu stranu. Posledné 3 strany už boli vytlačené plynule za sebou a rovnako tak boli vytlačené aj ostatné dokumenty ktoré som ešte tlačil, avšak tieto mali každý pod 3 strany.

  Ďalej som nainštaloval balík Microsoft Office 2007 a Total comander 7.1. V týchto prípadoch sa správca kompatibility neobjavil, teda systém usúdil, že program je nainštalovaný správne.

  Nakoniec som nainštaloval program Text2mp3 verzie 1.6 od Jirku Fenza. Inštalácia opäť prebehla dobre, avšak po jej ukončení systém zobrazil sprárvcu kompatibility a upozornil, že program možno nebol správne nainštalovaný. Nakoľko však inštalátor žiadne chyby nehlásil a po nainštalovaní sa spustil aj program s úvodnou obrazovkou, pochyboval som o tom a program hneď vyskúšal. Prevod textu do reči prebehol dobre a spustil som ho z kontextového menu ako vždy. V tomto prípade teda šlo iba o podozrenie a správcu kompatibility som zrušil voľbou "program je správne nainštalovaný".

  Zdá sa teda, že systém by nemal prinášať nejaké väčšie potiaže s programovým vybavením, nakoľko v pohode rozbehol nové aj staršie, profesionálne aj amatérske programy.

  Na záver dodám ešte jednu poznámku k ponuke štart a k jej štruktúre.

  Ponuku štart už neprehliadame iba šípkou dolu a hore ale aj tabulátorom. Z hľadiska nevidiaceho by som povedal že sa mi javí ako tri stlpce.
V prvom stlpci sú najčastejšie používané programy a položka všetky programy. Položky aktivujeme  klávesou enter a všetky programy rozbalíme šípkou vpravo, čo nás ale de facto hodí do stredného stlpca. dosiahneme rovnaký efekt ako keby sme stlačili klávesu tab hneď po stlačení klávesy windows.
 V strednom stlpci teda máme všetky programy
 a v treťom stlpci máme takzvanú knižnicu, o ktorej napíšem neskôr a položky sieť, počítač, spustiť a vypnúť. Teda ak chceme počítač vypnúť, stačí nám stlačiť klávesu win a dvakrát tabulátor na prechod do tretieho stlpca.

  A teraz ku knižnici:

  Windows 7 samozrejme tiež majú priečinok, ktorý poznáme zo starších systémov ako Moje dokumenty resp. Dokumenty. V systéme XP máme v Mojich dokumentoch aj položky Video, Hudba Obrázky. Ide o systémové priečinky, ktoré vidno aj v ponuke štart ale sú fyzicky aj v Mojich dokumentoch. V systéme Win 7 to už tak nie je. Priečinky Video, Obrázky, Hudba sú rovnocenné s priečinkom Dokumenty a všetky spolu tvoria takzvanú knižnicu. Obsah knižnice vidíme práve v treťom stlpci ponuky štart, kde máme pod sebou položky dokumenty, obrázky hudba a podobne. Pre vstup do nich musíme použiť ponuku štart alebo potom fyzicky vliezť do príslušných priečinkov na disku C.
  Zaujímavé však je, že do tejto knižnice možno pridávať ďalšie položky. Napríklad ak som pripojil externý disk, mohol som ho celý alebo nejakú jeho časť napr priečinky Filmy alebo Inštalačky z kontextového menu pridať do knižnice. V takomto prípade sa položky Filmy objavili v ponuke štart a mohol som sa do nich dostať veľmi rýchlo stlačením ponuky štarta napísaním prvých písmenok do vyhladávacieho políčka.

  Nateraz toľko, nateraz poslednú skúsenosť si nechám na zajtra.

   S pozdravom

    Štefan Kiss