[Fanda] Win 7 prvé dojmy

Štefan Kiss stefan.kiss na nextra.sk
Sobota Listopad 7 19:06:53 CET 2009

    Vážení priatelia!

  Dovoľte mi podeliť sa s Vami o svoje dojmy z  operačného systému Windows 7, ktorý som úspešne nainštaloval a spojazdnil. Moje hodnotenie sa pokúsi byť objektívneale asi nebude, pretože bez skutočne exaktných testovacích podmienok len ťažko dva systémy porovnať a vyhodnotiť. Ja pracujem s počítačom od roku 1995 a prešiel som operačnými systémami Ms dos, win 95, 98, XP Vista a 7 takže som dosť ovplyvnený tým, čo som už videl a zažil a čo sa mi páčilo a nepáčilo.

  Inštalácia bola hotová veľmi rýchlo žiadne dlhé čakania, na aké sme boli zvyknutí u starších systémov. Etapa kopírovania a rozbaľovania síce nejaký ten čas trvala ale potom po zadaní základných dát to už bola naozaj chvíľka. Celá inštalácia od zapnutia počítača po definitívne nabehnutie mohla trvať okolo 30 minút. Jediné čím ma inštalácia negatívne prekvapila bolo, že inštalátor neponúkol sformátovanie partície. Ja som partíciu predtým ručne nevymazal a tým pádom mi inštalátor ponúkol, že staré priečinky ponechá, dá im príponu old, nainštaluje nový systém a ja si potom môžem staré veci zmazať. Toto som už raz zažil a v tom bordeli čo nastal sa bolo ťažko vyznať, preto odvtedy preferujem inštaláciu na čistý disk. Bol som nútený inštalačný proces zrušiť, disk ručne sformátovať a potom začať od začiatku. Moja partícia D na ktorú som inštaloval má 20 GB a inštalátor  vypísal, že pre inštaláciu potrebuje 10 GB voľného miesta.

  Dizajnovo je systém veľmi podobný systému vista - myslím teraz na grafické efekty a podobne. To je však len informácia sprostredkovaná od vidiacej osoby, ktorá pri letmom pohľade konštatovala, že je to podobné. Dnes zasa iná osoba pri pohľade na monitor, kde bežali Win 7 ani nezbadala že to už nie je Vista. Toto by však vedeli posúdiť vidiaci testeri. Zvuky sú však tie isté ako v systéme Vista, takže po štarte systému už podľa ucha nezistíme, či nabehli Visty alebo Sedmičky.

  Osobne nemám skúsenosť, že by sedmičky boli rýchlejšie ako vista alebo XP. Všetky tri tieto systémy som mal na tom istom počítači, takže zhodná hardwarová zostava. Je pravda, že čistú inštaláciu XP som tu nikdy nemal, lebo notebook som kúpil už s nainštalovaným systémom a programami. Jeho štart trvá však rovnako dlho ako trval štart čistého systému vista a ako teraz trvá štart sedmičiek. Či sa to časom zmení smerom k horšiemu, teda či sa pribúdajúcimi programami čas štartu predĺži alebo nie zatial nemôžem povedať.

     Do sedmičiek som nainštaloval Jaws 11 a Wintalker voice 1.6. Oba sa nainštalovali a fungujú bez problémov. Novinky Jawsu 11 nechám teraz bokom avšak chcem podotknúť, že užívateľovi Jawsu sa systém z hľadiska okien javí tak ako doteraz. Nedávno tu ktosi písal tuším Jirka Stojaník niečo o tom, že v sedmičkách už nemáme klasické okná. Pokiaľ však viem, testoval Sedmičky s NVDA, ak sa mýlim Jirko prepáč. Chcem však len povedať, že s Jawsom sa nám otvárajú okná tak isto ako doteraz, klávesami alt tab sa medzi nimi prepíname a klávesami insert F11 a F10 sa dostávame na známe jawsovské zoznamy okien a ikon na lište.

  Menu štart je naozaj veľmi geniálne urobené. Po stlačení klávesy Win kurzor stojí v editačnom políčku, do ktorého stačí rovno napísať napríklad ovl a kurzor skočí na položku ovládací panel. Napíšeme kalk a skočí na kalkulačku. Teda žiadne hľadanie a vnáranie sa do podúrovní nie je potrebné. Nájdenú položku stačí už iba odentrovať.
  Menu štart je opäť konfigurovateľné tak, ako to bolo v systéme XP. Tu našťastie Microsoft urobil kompromis medzi XP a Vistou. Menu vo Viste sa meniť nedalo takmer vôbec. Teraz hovorím o pôvodnom vzhľade Vista a nie o vzhľade klasickom teda 98. Som totiž toho názoru, že vzhľadom aj na naše okolie je dobre ak máme svoj systém čo najštandardnejší. V systéme Vista som teda nechal vzhľad Vista, ktorý ale nebol ktovieaký a nedal sa upravovať. V systéme Win 7 to možné je a tak si môžeme položky štart menu upraviť tak, ako sa to dalo v menu systému XP.

  Veľmi príjemným prekvapením pre mňa bolo, že systém Windows 7 je urobený tak, že v každej situácii nám ponúka praktické rady a navádza nás spravidla tým správnym smerom. Výsledkom je, že pokial v systéme Vista som strávil dva dni jeho konfiguráciou a to som ešte musel siahnuť po Tapinovom manuáli aby som si povypínal čo nepotrebujem, sedmičky som bol schopný nakonfigurovať k spokojnosti za 20 minút sám. Uvediem len dva príklady:
  Pri inštalácii Jawsu hneď vyskočilo to známe okno či naozaj chceme spustiť daný software vzhľadom na to že môže byť nebezpečný a podobne. V starších systémoch sme túto funkciu museli pracne vypínať ak sme vôbec zistili, kde sa to dá. V sedmičkách sa nám objaví dialog s otázkou či povoliť tento program alebo nie a hneď súčasťou tohto dialogu bolo tlačidlo nastaviť úroveň zabezpečenia či tak dajak. Stlačil som ho a objavil sa nový dialog z jedinou položkou  kde bolo možné zapnúť alebo vypnúť túto službu. Vypol som, potvrdil, odklepol že program naozaj chcem spustiť a bolo hotovo. Tak som za dve minuty urobil to, čo som v starších systémoch pracne hľadal a pýtal sa ľudí a googloval.
  Ako druhý príklad uvediem domácu sieť, ktorú som v systéme XP spojazdňoval asi dva týždne - ale bol som začiatočník a jednoducho som nevedel čo robiť. Vistu som inštaloval už ako skúsený užívate a napriek tomu mi spojazdnenie siete trvalo 2 dni, pretože som jednoducho nevedel ako prinútiť Visty aby prehľadali sieť nakoľko položka hľadať už v ponuke štart nebola.
  V systéme Win 7 sa v ponuke štart nachádza položka sieť, ktorá po odentrovaní otvorí okno, kde sa majú zobraziť počítače v sieti. Zoznam bol samozrejme prázdny a ja som sa začal tešiť na to, aká úmorná bude práca, kým tento zoznam naplním požadovanými dátami. Veľmi som však bol milo prekvapený keď som hneď po prvom tabulátore našiel položku "prehľadávanie siete je vypnuté, pre zmenu stlačte enter". Stlačil som enter a hneď sa objavilo - prehľadávanie siete je zapnuté. A zoznam sa do dvoch sekúnd naplnil dátami a videl som v ňom všetky sieťové počítače.
  teda na týchto príkladoch som chcel demonštrovať, že systém Windows 7 na mňa veľmi zapôsobil tým, že má jednoduché a prehľadné dialógy, ktoré skutočne napovedia to čo človek potrebuje. Prešiel som ovládacie panely a otváral si niektoré jeho položky ale všetko bolo veľmi pekne jasne a prehľadne štrukturované. Dialogy neboli vnárané do milion podúrovní a kariet. Netvrdím že také v systéme nie sú. Ale na prvotnú konfiguráciu je systém naozaj veľmi prehľadný a príjemný.
  Stalo sa mi viac situácii - žiaľ si teraz nespomeniem ani na jednu, kedy sa mi zobrazil dialog s nejakým upozornením ale ani raz to nebola situácia, kedy by som nevedel čo robiť, pretože dialog vždy správne navádzal. Stalo sa mi napríklad že dialog neobsahoval iba tlačidlá s popiskami áno nie ale tak ako je to u nodu keď ho inštalujeme, boli tlačidlá vybavené popisom v celej vete teda napríklad áno, chcem nastaviť túto sieť ako domácu, nie chcem opustiť možnosti bez zmeny. to som si vymyslel iba príklad lebo ma konkrétna vec teraz nenapadá). Proste texty pri položkách sa mi vidia v niektorých prípadoch trocha rozšírené čo je dobre, pretože v starších systémoch sme často proste nevedeli na čo dané talčidlo alebo prepínač je, ak je nadpísaný iba jedným alebo dvoma slovami. Tu sa neraz objaví pri prepínači celá veta alebo aj dve. Ale človek naozaj hneď vie o čo ide.

  Môj pocit je teda veľmi dobrý. Zatiaľ ma systém milo prekvapil a na rozdiel od visty,  kde som mnohé veci nevedel nájsť a často som vôbec nevedel kde vlastne som a čo mám robiť, Sedmičky ma nikdy na pochybách nenechali. Jednak svojou prehľadnosťou ale aj tým, že vo väčšie dialogov je prítomné ono editačné políčko ako pri ponuke štart, takže nie len v štart menu ale aj v ovl paneloch a inde môžeme napísať prvé písmenká a dostaneme sa tam kam chceme.

  Možno mi niekto teraz vymenuje radu chýb sedmičiek a zasa dakto iný radu výhod Visty a zasa niekto iný bude obhajovať XP. Je pravda že ako XP ako Vista ako sedmička, každý systém má svoje chyby aj svoje výhody. Môj subjektívny pocit je však taký, že kým u Visty som celý víkend zabil len hľadaním kde mám to a ono nájsť aby som vôbec mohol systém dobre používať, sedmičky som intuitívne bez pomoci kohokoľvek nastavil za 20 minút a teraz si už len prezerám jeho vlastnosti a spoznávam ho ako kedysi XP. A v tom je práve ten rozdiel. Opäť bez zaujatosti voči osobám chcem záverom len podotknúť že Visty od samého začiatku sprevádzala zlá povesť. viem že dakto povie že negatívne hlasy boli aj u XP aj u 7. Určite áno ale kým u XP a 7 som počul popri tých negatívnych aj mnoho pozitívnych hlasov, na Vistu nie. Tušil som preto, že Visty dlhý život mať nebudú. Fandím však sedmičke lebo si myslím, že má naozaj na to, aby zasa na nejaký čas na trhu zotrvala.

   ďakujem že ste dočítali až sem.

    Š Kiss