[Fanda] (no subject)

Pondělí Listopad 2 14:52:00 CET 2009

Dobré odpoledne,

pokud si ze stránky

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=cs&FamilyID=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466

stáhnete a nainstalujete příslušný program, pak budete moci sama bez
problémů otevírat .DOCX dokumenty ve formátu Word 2007 i ve starších
verzi Wordu a nebudete odkázaná na cizí pomoc.

Hezký den.

Michal Jungmann

PS: Ten text je zde:

About Food: Irradiation

In today´s world of fast foods, instant soups, low-fat diets, diet
drinks, artificial sweeteners, transfatty acids, saturated fats,
partially hydrogenated oils, cholesterol, genetically modified foods,
artificial preservatives, etc., many people have forgotten key,
critical basics about what really matters: food. Now let´s explore
some basics about foods and how they are preserved.

There are many ways to preserve foods. One of the most popular in
widespread use today, is called food irradiation. The technique was
first developed in 1963 in America.

When food is irradiated, it is subjected to gamma rays which come from
the radioactive elements Cobalt-60 or Cesium-137.

While many people think that this makes the food "radioactive", this
is not true. The food itself doesn´r retain any radioactivity.

The first foods to be irradiated were what are called staple
ingredients such as wheat and corn. The purpose is to kill harmful
pests or diseases. Its intention is good, even though you are
bombarding the food with radioactivity.

However, because there are indeed chemical changes that take place, as
a result, several countries in the European Union have now banned
irradiation.

These chemical alterations can form other compounds or decrease the
nutritional value of a food´s vitamins and minerals.

To get your best source of overall nutrition, fresh foods where
possible, versus frozen ones, are always best.

(Expres Praha, 8.2.2007)

O jídle: Ozařování

V dnešním světě fast foodů, instantních polévek, nízkotučných diet,
dietních nápojů, umělých sladidel, transmastných kyselin, nasycených
tuků, částečně ztužených tuků, cholesterolu, geneticky modifikovaných
potravin atd. zapomínají mnozí lidé na to klíčové, rozhodující a
základní, o co doopravdy jde: na jídlo. Pojďme teď prozkoumat určitá
zásadní fakta o potravinách a způsobech jejich konzervace.

Existuje mnoho způsobů konzervace potravin. Jedním z nejpopulárnějších
a v současnosti nejrozšířenějších je takzvané ozařování potravin. Tato
technika byla poprvé vyvinuta v Americe roku 1963.

Když  je potravina ozařována, znamená to, že je vystavena paprskům
gama, které vznikají z radioaktivních prvků kobalt 60 nebo cesium 137.

I když  si mnoho lidí myslí, že tímto způsobem se jídlo stává
"radioaktivním", není to pravda. Samotná potravina v sobě žádnou
radioaktivitu neuchovává.

Prvními potravinami, které byly ozařovány, byly ty, jimž se říká
základní suroviny, jako jsou např. pšenice nebo kukuřice. Účelem
ozařování je zničit škůdce či choroby. To je dobrý úmysl, i když
přitom bombardujete potraviny radioaktivním zářením.

Jelikož  však v potravinách skutečně dochází k určitým chemickým
změnám, důsledkem je, že několik zemí Evropské unie v současnosti
ozařování zakázalo.

Při těchto chemických reakcích se mohou vytvářet nové sloučeniny nebo
snížit výživná hodnota té které potraviny co do obsahu vitamínů a
minerálů.

Chcete-li skutečně  nejlepší možný zdroj veškeré výživy, je vždy lépe
sáhnout po čerstvých potravinách než po mražených.
Saturated (setjúrejtid)

Hydrogen (hajdridžn) = the lightest gas with no colour, taste or
smell, that combines with oxygen to form water

One way of preseration foods which is in widespread use today, is
called food irradiation (irejdiejšn).

Radioactivity (rejdieuektivity)

Retain = podržet, nepropustit/ to keep or continue to have; She
succeeded in retaining her lead in the second half of the race. The
food itself doesn´t retain any radioaktivity.

Staple ingredients = základní suroviny

Pest = an insect or small animal which is harmful or which domages corps.

Alter = chase; Giving up our car has radically altered our lifestyle.
Some alterations to our original plans might be necessary.