[Fanda] převod knih pro digitální internetovou knihovnu?

Miroslav Lacina miroslav.lacina na centrum.cz
Pátek Srpen 21 22:00:00 CEST 2009

Zdeňku máš pravdu. co jsem četl knížky tebou dělané, máš je udělané
vpořádku.
Pokouším se také něco vyrobit.
z kazet jeto hrůza.
O cívkách ani nehovořit.
Míra

----- Original Message -----
From: "Zdeněk Drahoňovský" <drahonovskyz na volny.cz>
To: <fanda na tereza.fjfi.cvut.cz>
Sent: Friday, August 21, 2009 9:49 PM
Subject: Re: [Fanda]převod knih pro digitální internetovou knihovnu?

Zdravím.
Tohleto co jste tu napsal byl do doby, než jsem začal tuto práci dělat i můj
názor z hlediska kvality dodaných kazet atd, ale praxe je bohužel jiná.
Každá kazeta je nahraná jinak na jiném zařízení jiný mikrofon, nastavení
patrně mixpultu jiný hlas načitatele jeho frekvenční rozsah prostě vyrobit
ucházející kompromisní zvuk není kolikrát sranda.
A ikdyž nahrávky jsou většinou na chromkách tak často by to při poslechu
člověk ani nehádal.
Taky záleží, jaký my, kteří tuto práci děláme máme magneťák.
Jsou na webu i tituly, které si knihovna dělá sama ze starých kotoučů z
dřívější doby, a i já jsem měl kazety, které byly pořízené z pásku a nebylo
možné použít žádné úpravy eqalizaci noise reduction z důvodu fakt špatné
kvallity nahrávky.
Zaznělo to tu už dřív, není možné si myslet, že když na něco pošlu kdejaký
efekt, tak kvalita bude lepší.
I já sám nejsem často uplně spokojený s tím, co odevzdám jako hotovou práci
a musím často přimhouřit oko.
V zásadě jde o to, jaká kvalita je ve vstupním zařízení kazeťák a pc se
zvukovkou, pak patřičný software a taky vlastní uši a cit pro to co ještě
ano a co ne.
Ale když je blbě nahraná páska tak nenaděláte vůbec nic.
Osobně mám kazeťák asi dva roky starý byl i na seřízení mechaniky ale sklon
hlav se nemusí vždy trefit s tím originálem, který byl nahraný v knihovně a
pak je to fakt legrace se s tím popasovat.
Tam to prostě zřejmě nikdo nehlídal.
A těžko si lze představit způsob, jakým by to hlídat šlo, teda si to aspoň
myslím při tom množství.
Proto se musí volit kompromis v úpravách zvuku.
Radši aby byl zvuk trochu nečistý ale nehrál jak z plechovky.
Zrovna v momentální várce mám 2 tituly, kde v každém jsou tak 2 kazety,
které jsou nahrané opravdu dost škaredě a to pak výslednou kvalitu knížky
dost snižuje.
Kdo s tím trochu dělá tak tyhlety věci zná zas z hlediska, které popisuju.
Jsou mezi námi fandy určitě lidé, kteří si něco takového zkoušeli a jsou tu
i členové, kteří sami tuto práci aktivně dělají, takže ti ví, o co jde.
Tohleto píšu tak na vysvětlenou a neberu to ani jako rýpání  ale tímto vás
vyzývám, zkuste si jen tak máte-li nějaký kazeťák pc se slušnou zvukovou
kartou nějaký ten soft tak si něco půjčte nahrejte a pohrajte si s tím a
zkuste si to sám k tomu přičichnout a pak se možná budete divit co vám
půjde do ucha.
Já jsem tomu na začátku, když jsem to začínal taky moc nevěřil, říkal si, že
to bude celkem jednoduché a natrápil jsem se dost, než jsem se rozhodl a i
za přispění a pomoci několika lidí se do této práce pustil.
Ono je to napoprvé věc poměrně lákavá, ale  jak se říká, každá sranda něco
stojí.

Přeju všem hezký večer.
Snad jsem ostatní příliš neotrávil.

Zdenek