[Fanda] Zmeny v programu NVDA

Peter Vágner pvdeejay na gmail.com
Sobota Srpen 1 09:12:25 CEST 2009

Čo je nové v NVDA

Zmeny od 0.6p3:
* Zmena: Pri štarte programu NVDA nepovie "NVDA spustený".
* Novinka: Pridaný ovládač hlasového výstupu Newfon. Existuje špeciálne
upravená verzia výstupu Newfon pre NVDA. (#206)
* Zmena: Zvuky signalizujúce spustenie a ukončenie programu sú
prehrávané cez výstupné zvukové zariadenie nastavené v dialógu hlasový
výstup. Doteraz boli tieto zvuky prehrávané cez predvolené výstupné
zvukové zariadenie systému Windows. (#164)
* Novinka: Vo virtuálnom prehliadači môže byť prepínanie medzi režimom
fokusu a prehliadacím režimom signalizované prehrávaním zvukových
efektov. Je to konfigurovateľné v dialógu virtuálny prehliadač a
predvolene zapnuté. (#244)
* oprava: Keď je NVDA spustený zadaním cesty v 8.3 formáte napr.
"c:\progra~1\nvda\nvda", dokáže identifikovať skutočnú cestu a načítať
konfiguráciu.
* Oprava: Čítanie názvu okna stlačením NVDA+t funguje správne aj v
prípade, že fokus má menu alebo panel ponúk.
* Oprava: V braily sa viacej nezobrazujú zbytočné prvky napr.
nepomenované panely.
* Oprava: NVDA nečíta nadbytočné informácie v prípade zmeny fokusu na
niektoré prvky java aplikácií a napr. lotus symphony: koreňový panel,
vrstvený panel a posúvne panely.
* Novinka: V prípade, že sa použijú multimediálne klávesy na ovládanie
hlasitosti, NVDA nepreruší reč a je tak možné hneď počuť výsledok. (#287)
* Novinka: Kompletne prerobená podpora pre Internet explorer a Adobe
Acrobat reader. Virtuálny prehliadač bol zladený s doteraz používaným
virtuálnym prehliadačom pre programy Mozilla, čo pre Internet explorer a
Acrobat reader znamená takmer okamžité načítanie stránok, rozšírenú
rýchlu navigáciu, dialóg zoznam prvkov, výber a kopírovanie textu,
automatické prepínanie režimu fokusu a režimu prehliadania a podporu
zobrazovania v braily.
*Novinka: Vylepšená podpora pre prvok zobrazujúci čas a dátum v dialógu
vlastnosti času a dátumu v systéme Windows Vista.
*Oprava: Obídením problémov so zoznamovým rámikom na karte hľadať
dialógu pomocníka vylepšená podpora pre vyhľadávanie v pomocníkovi a chm
dokumentoch.
*Novinka: Vylepšená podpora pre modernú ponuku štart v systémoch Windows
XP/Vista. Úroveň vnorenia je oznamovaná vo vetvách všetky programy a miesta.
*Novinka: Množstvo čítaného textu pri zameraní myšou je konfigurovateľné
v dialógu nastavenia myši. Je možné vybrať znak, slovo, riadok alebo odsek.
*Oprava: NVDA oznamuje správne čísla stránok v programe Microsoft Word
aj v prípade, že boli čísla strán posunuté vo vlastnostiach dokumentu.
*Novinka: Oznamovanie pravopisných chýb pri pohybe kurzorom v programe
Microsoft Word.
*Novinka: Podpora pre dialóg kontróla pravopisu v programe Microsoft
Word 2007. Čiastočne funguje aj kontróla pravopisu v starších verziách.
*Novinka: Lepšia podpora pre editačné polia v Microsoft office. Napr. v
editačnom poli v dialógu otvoriť alebo hľadať je možné používať
kurzorové klávesy na čítanie textu.
*Novinka: Podpora čítania správ v čistom texte v programe Windows live mail.
*Zmena: Oznamovanie aktualizácie indikátora priebehu bolo vylepšené.
Najzaujímavejšia je možnosť, že NVDA dokáže súčasne oznamovať rečou aj
pípaním.
*Novinka: Vo Windows vista ak používateľ prejde na zabespečenú pracovnú
plochu (stlačením ctrl+alt+del alebo zobrazením dialógu UAC), NVDA na
túto skutočnosť upozorní.
*Oprava: Lepšia podpora pre okno príkazového riadku. NVDA dokáže čítať
obsah z konzoly aj v prípade, že je priamo otvorená konzolová aplikácia.
Stlačenie ctrl+break nespôsobý pád NVDA..
*Novinka: Oznamovanie textu pod kurzorom myši v okne príkazového riadku.
*Novinka: Podpora pre UI Automation použitím klientského rozhrania UI
Automation vo Windows 7, spolu s ďalšími opravami vylepšujúcimi
kompatibilitu s Windows 7.
*Novinka: NVDA je možné nastaviť, aby sa automaticky spúšťal po
prihlásení do Windows. Toto nastavenie sa nachádza v dialógu všeobecné
nastavenia.
*Novinka: NVDA dokáže čítať tzv. zabespečené obrazovky Windows ako napr.
prihlasovaciu obrazovku, obrazovku, ktorá sa zobrazí pri stlačení
control+alt+delete a obrazovky UAC vo Windows XP alebo novších. Čítanie
týchto obrazoviek je možné konfigurovať v dialógu všeobecné nastavenia.
(#97)
*Oprava: Vo Windows vista a novších, Inštalátor NVDA spúšťa po ukončení
NVDA s oprávneniami prihláseného používateľa.
*Novinka: Ovládač braillovských zariadení série Optelec ALVA BC6.
*Oprava: Ak je zapnuté čítať po slovách, NVDA správne reaguje na
stlačenie klávesu backspace. (#306)
*Oprava: NVDA nesprávne neoznamuje "ponuka štart" pre určité kontextové
ponuky v prieskumníku Windows/okne tento počítač. (#257)
*Oprava: V Mozilla gecko aplikáciách NVDA detekuje pomenovania ARIA ak
neexistuje žiadny iný vhodný obsah. (#156)
*Oprava: NVDA viac automaticky nezapína režim fokusu pre editačné polia,
ktoré menia svoju hodnotu pri zmene fokusu; napr.
http://tigerdirect.com/. (#220)
*Novinka: Vo virtuálnom prehliadači je možné použiť klávesy n a shift+n,
ktoré v požadovanom smere preskočia skupinu odkazov.
*Novinka: Vo virtuálnom prehliadači sú oznamované orientačné body. Na
rýchlu navigáciu po orientačných bodoch je možno použiť d a shift+d. (#192)
*Novinka: Dialóg zoznam odkazov, ktorý je možné vyvolať z virtuálneho
prehliadača bol premenovaný na zoznam prvkov. Okrem odkazov dokáže
zobrazovať nadpisy a orientačné body, ktoré sú znázornené v stromovom
zozname. (#363)
*Novinka: Nový dialóg zoznam prvkov dokáže filtrovať obsah zoznamu podľa
toho, čo píšete. Stlačením backspace obnovíte všetok obsah. (#173)
*Novinka: Prenositeľná verzia hľadá konfiguračné súbory v podpriečinku
'userConfig'. Rovnako ako v prípade inštalačnej verzii toto ponechá
konfiguračné súbory oddelené od ostatných súborov NVDA.
*Novinka: Vlastné aplikačné moduly, ovládače hlasových výstupov alebo
braillovských riadkov sú v adresáry s používateľskou konfiguráciou.

Dňa 26.7.2009 19:29, Tomas Valusek  napísal: