Hlasujte pls do pulnoci

Karel Brinda konference na brinda.info
Pátek Květen 26 09:16:13 CEST 2006

Dobré ráno,

ještě bych dodal, že takováto ochrana se nazývá CAPTCHA (Completely
Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart). Na
toto téma měl přednášku Vilém Málek (šéfredaktor Intervalu.cz) na
letošním INSPu. Uvedu jen několik poznatků:

1. CAPTCHA nemusí být pouze grafická, ale také zvuková (pošle se zvuk a
člověk napíše, co slyšel; zase ale nepřístupná pro neslyšící a ty, co
momentálně nepoužívají zvukovou kartu) nebo případně se na stránce
objeví jednoduchá otázka (např. co je před nedělí za den), kterou robot
(program na automatické procházení webu) není schopen zodpovědět (ale v
tomto případě je problém, že by web musel využívat nějakou větší
databázi otázek)

2. U grafické CAPTCHY (myšleno opisování písmen z obrázků) mívají roboti
k tomu uzpůsobení vyšší úspěšnost než člověk (jinak řečeno, pokud se
náhodou vygeneruje obrázek s velmi špatně rozeznatelnými písmenky, ani
vidící člověk je nepřečte, robot však ano).

I přesto, že CAPTCHA jenom přidělává zbytečnou práci VŠEM návštěvníkům
daného webu, se stále používá na mnohých webech. Ale časem třeba dojde k
tomu, že její používání vyjde z módy.

S pozdravem

Karel Břinda
moderátor konference