Re: Jak snížit kvalitu Wave souboru

Jaromír Vít jaromir.vit na volny.cz
Neděle Prosinec 10 21:59:23 CET 2006

LAME.EXE - příklady a popis ovládání kodeku z příkazové řádky

Lame slouží pro tvorbu MP3 souborů ze souborů *.wav (Microsoft
Waveform). Pojďme se podívat na příklady jeho použití.

lame -q 0 --abr 64 jméno_souboru.vaw    (vhodné pro zálohování telefonních hovorů)
lame -q 0 --abr 128 jméno_souboru.vaw   (vhodné pro mluvené slovo)
lame -q 0 --abr 160 jméno_souboru.vaw   (vhodné pro směs mluveného slova s muzikou)
lame -q 0 --abr 190 jméno_souboru.vaw   (vhodné pro bigbeat, techno atd.)
lame -q 0 --abr 224 jméno_souboru.vaw   (vhodné pro klasiku)

Pokud potřebujete mono, pak navíc s přepínačem -m

lame -m -q 0 --abr "bitrate" (a měla by stačit polovina, co pro stereo)

-q 0 = psychoakustický algoritmus v nejvyšší kvalitě
--abr "bitrate" = střední úroveň variabilního datového toku v kbps

lame.exe nakopírujte do adresáře z proměnné PATH (například c:\windows\command).

Vzhledem k tomu, že jsem nepřišel na to, jak zpracovat více souborů zároveň,
generuji dávkový soubor: z příkazové řádky (např. Total Commandera...):

DIR *.WAV /B /ON > jedem.bat

Tento JEDEM.BAT otevřu v poznámkovém bloku (nenechat se zmýlit
pomršenou češtinou, jsou-li česká písmenka součástí některého souboru;
jinak by to nefungovalo; a nevím, jak by to reagovalo na soubory, v
jejichž názvu je mezera, proto místo mezer zásadně používám
podtržítka).

Na začátek každého řádku pak ze schránky nakopíruji některý z výše
uvedených řádků a JEDEM!

Vytvořené *.mp3 mají název *.wav.mp3 a je dobré to vědět. Zabránit by
tomu šlo explicitním vypsáním jména toho souboru na konec příkazové
řádky; např: aby se soubor nejmenoval Track05.wav.mp3, ale třeba
Karma-_-Sedam_Dana.mp3, je třeba zadat:

lame -q 0 --abr 160 Track05.wav Karma-_-Sedam_Dana.mp3

Nemýlým-li se, existuje verze Lame i pro Linux. Za redakci Jaromír
Vít, námět od Miloše F. Pechara