Re: používání mikrofonu

gp1 gp1 na nextra.sk
Pátek Prosinec 8 08:44:57 CET 2006

Ahoj Vašek!
Je to vcelku jednoduché. Spomeň si na známe heslo razené v minulosti: "
u´čiť sa, učiť sa, učiť sa". Všetci na to zabudli a čakajú, že všetko sa
mávnutím čarovného prútika zmení podla ich prianí...
No dosť bolo zábavy, podme na to od začiatku
Mikrofónov na našom trhu je skutočne nepreberné množstvo. Líšia sa od seba
svojimi úžitkovými vlastnostami a cenou. Skôr, ako si nejaký rozhodneme
kúpiť, musíme si ujasniť, na aké účely ho potrebujeme. Z toho sa odvíja
další výber. Ak predpokladáme len záznam reči, skôr nahrávanie v akusticky
neupravených priestoroch, je výber pomerne jeddnoduchý, ale záleží na tom,
či môžeme dať mikrofón priamo k zdroju zvuku, alebo snímame na vačšiu
vzdialenosť. Jeden parameter je citlivosť, druhý frekvenčná charakteristika
a tretím je smerovosť. Citlivosť sa dá koriigovať vhodným
zosilovačomsmerovosť usmerniť vhodným nástavcom, ale frekvenčná
charakteristika je daná konštrukciou. Ak bude mať mikrofón vysokú citlivosť
v oblasti nízkych frekvencií, bude v zázname rušivý hluk, ktorý ťažko
odfiltrujeme. To isté platí o vysokých frekvenciách, ktoré vnášajú len
dalšie šumy a ruchy. Najlepšie sa mi osve´dčil starší typ dynamického
mikrofónu dodávaného so slúchadlami Tesla. Má frekvenčný rozsah 1000 Hz do 8
kHz, sícwe malú citlivosť, ale na reč vyhovuje.
Zobral som k´valitný magnetofón JVC a urobil som doma záznam slova z
reproduktorov rádia.
So špičkovým štúdiovým mikrofónom sa nahralo tolko hluku a ruchov, že záznam
bol nepoužitelný.
So spomínaným mikrofónom bol záznam vysoko zrozumitelný s jemným plechovým
zvukom, ale nikde ani stopa po hluku a šume.
Ako tretí som použil reortá´žny mikrofón značky UHER. Kvalita záznamu sa
menila so vzdialenostou. Čím som bol dalej, tým viac hluku a šumu. Posledný
v teste bol lacný elektretový mikrofón, lepšej kvality s frekvenčným
rozsahom 80 Hz do 18 kHz.
Záznam bol celkom dobrý a verný. Kvalita sa samozrejme menila v závislosti
od vzdialenostri od zdroja zvuku.
Skrátka mikrofón jee základom dobrej nahrávky.
Ako dalšiu vec potrebuješ vhodný predzosilovač no ako tretiu vec zase
jednoduchžý programťček na záznam, napreíklad MP3 recorder.
Na úpravu sa hodí napríklad staršia verzia Goldwave 4.0 a program Directcut
na strihanie.
To by tak stručne biolo všetko.
Momentálne maturujem na zostave počítača s vysokým výkonom, malým príkonom a
samozrejme nehlučnom, aby nerušil.
Prajem príjemný weekend