HAL - prosba

Milan Habrnal m.habrnal na tiscali.cz
Středa Duben 12 03:37:23 CEST 2006

Dobrý večer!
Chtěl bych se omluvit především Patrikovi. Vůbec jsem to tak s tím
Wintalkrem nemyslel. Asi jsem se špatně a příliš stručně vyjádřil. Chtěl
jsem hlavně říct,, že je třeba hlavně znát dobře Windows. Pak se dá pracovat
s jakýmkoliv screenreaderem. Jde jen o zvyk. Pro běžnou práci je lepší, když
se počítač néně "vykecává", ale pro poznávání nových apliikací a nového
prostředí v nich je zase lepší , když toho řekne víc. A pak, když už to
znám, tak je třeba počítač zkrotit, ať nezdržuje. A právě v takových
neběžných aplikacích je ten rozdíl.
Občas učím lidi práci s notovým programem Kapela. Již před léty jsem to
zkoušel se sám naučit s Wintalkrem No neuspěl jsem. Až, když jsem získal
Jaws, tak to už šlo. No a teď, protože program již dobře zznám, umím s ním
pracovat i s Wintalkrem. Ikdyž nejde použít úplně vše, ale základní funkce
ano.
Předloni jsem měl na školení klienta, který měl Winmonitor a bylo to podobné
jako s Wintalkerem. Ne, že by to nešlo, ale musel se některé věci naučit
dělat "po slepu", protože některé položky Winmonitor nečetl.
Tím naprosto ale nechci říct, že je Wintalker nebo Winmonitor špatný. Sám
jsem ještě před měsícem používal Wintalker denně v práci a pro takovou tu
běžnou kancelářskou agendu, jak bych to nazval, naprosto vyhovuje.
No a Jaws? Prý je na netu králem. Ve snaze, aby měl slepec vše přehledné,
Jaws rozháže stránku k nepoznání, takže nevidomý naprosto nemá představu,
jak vvlastně vypadá. Když např. provádím nějaké platby přes Servis 24 ve
spořitelně, manželka vždy říká: Proboha, odkud ti to čte, vždyť to na
obrazovce vůbec není! A se zapnutým Jawsem si s myší v editačních polích ani
neškrtne.
Tak vidíte, že nechci něco hanit a něco do nebe vychválit. Jen se snažím na
vše objektivně dívat. Nejraději bych si při zkoumání nových aplikací spustil
více screenreaderů najednou. Wintalker 3.3 s javsem šel, ale verze 4 se prý
s jawsem nesnese, tak to ani nezkouším. Říká se, že každý chválí to co má
doma. Přece nebudu hanit to, za co jsem vyhodil peníze. Ale tak to vůbec
není. Nebudu vychvalovat pouze Wintalker, protože jsem si ho kdysi koupil a
protože si Patrika vážím a zrovna tak nebudu pouze chválit Jaws, protože ten
mám zase teď a zrovna tak si vážím pana Jungmana, který má svou zásluhu na
Jawsu.
No, Stejně byl pro nevidomé nejlepší KUK, ale přece nepolezeme spátky na
stromy. Tak a tím bych ukončil diskuzi o tom, který screenreader je lepší.
Veškerých chyb, na které příjdeme  se snažme využít v náš prospěch. Tím, že
je dokážeme popsat, můžeme my nebo někdo,kdo to umí pracovat na jejich
od¨stranění.

       Milan H.