screnreaderyRe: HAL - prosba

Libuše Petrašová 393 na seznam.cz
Úterý Duben 11 08:37:04 CEST 2006

   Hezký den,
k tomu se dá už jen připsat staré známé "Někdo má rád holky, jiný zase
vdolky." :-)
 Osobně bych k tomuto tématu dodala jen jediné. Ať už si člověk vybere jaký
chce screnreader, měla by být výuka vedena dle toho, co klient potřebuje
naučit. Základy jsou samozřejmě pro všechny stejné, ale přece by  poté mělo
být přihlédnuto k individuálním potřebám. Zdeněk Bajtl tu zmínil kurzy
speciálně na Jaws, kde by se klient měl naučit i něco nadstandart.  Ano, s
tím se dá souhlasit, tato možnost by měla být, ale kurzy tohoto druhu by
měli být nepovinné a instruktoři skutečně schopní něco naučit. Já jsem si
před několika lety dokupovala Jaws do tehdejší počítačové sestavy, takže
jsem už měla za sebou základní kurz. A bylo mi řečeno, že musím absolvovat
další kurz zaměřený na práci s Jawsem. O tom, že by mne instruktor učil
nějaké nadstandartní věci se vůbec nedá mluvit, naopak vůbec nevěděl, co mne
vlastně učit má. Kdybych si přečetla manuál a poptala se případně známých či
na konferenci, jak to ostatně činím někdy i nyní, byla bych na tom stejně,
ne-li lépe, protože bych ušetřila spoustu času, který mě zabralo cestování
cca 40 km do Hradce Králové.
 Tolik moje připomínka.

 Mějte hezký den.

Libuše Petrašová

  Zdravím,

 raději jsem si zopakoval datum,jestli náhodou není ještě 1.4. tedy
apríl.
  Je pravdou, že na vyuku Wintalkru 3.3 jsem měl dokonalého učitele
Petra Obereitera a v Patrikovi Pospíšilovi byl vždy také ochotný
rádce, ale Jaws ač jistě zvlášť na netu  nejdokonalejší má své
zvláštnosti a mouchy. V adresáři a některých editačních polích musím k
šipce přidat inzert abych se něco dozvěděl a dost často se stává a to
jak jsem si ověřil i u počítače v tyfloservisu, že Jaws prostě občas v
adresářích ani necekne a musí se operace opakovat. To se mi s
Wintalkrem nestalo nikdy.     když jsem žádal na instruktorce aby mi
ukázala jak přesně a rychle ovládat knihovnu Brailnetu, tak jsem
raději od Jawsu odstoupil a vrátil se k Wintalkru. Nemusím tam totiž
entrem potvrzovat editační pole, nemusím mazat púvodní vyhledávaný
řetězec, ale jen ho tam skopíruji,  čímž se púvodní přepíše. A v
Outlooku , kdy s Wintalkrem používám makro pro psaní ve Wordpadu je
pak psaní mnohem příjemější,než psaní s Jawsem rovnou v Outlooku. Na
čtení s funkčností je ovšem lepší Jaws,ale u verze 4 je to myslím
jedno.  Vyhovuje mi samozřejmě, že se nemusím starat o maximalizace
oken a kupodivu jsem našel i na netu jedno počítadlo, kde jsem s
Jawsem nedokázal žádným způsobem přečíst stav,ale Wirtuální okno
wintalkru to kupodivu četlo.
U Wintalkru je velmi praktické určování pozice v textech a čtení ve
wirtuálním okně imho nemá zatím konkurenci.
  Samozřejmně na mnohé nové a složitější aplikace Wintalker již vždy
nestačí.  Ale pro mnohé, kteří nevyžadují brailský řádek a stačí jim
běžný kontakt se světem celkem postačí, zvlášť když ovládání je
intuitivní a nemusí si někdy vykroutit prsty jak je tomu při některých
kombinacích u Jawsu. Jistě jde u všeho o zvyk, a můžeme si lecos u
Jawsu  upravit,ale pak je to právě ten  problém na jiném originálně
nastaveném počítači. Prostě není to tak černobílé a kdo chce by měl
mít možnost si vše vyskoušet a pak se rozhodnout.
   Pepa

From: "Milan Habrnal