AD JAWS na webu (Re: poznRe: Jaws byloRe: Re[2]: HAL - prosba)

Úterý Duben 11 13:30:38 CEST 2006

> www.aldebaran.cz
> Tam se mi před čtením odkazu hlásí nejen "při přechodu myší",

Jak už zmínil Zdeněk Bajtl, pokud tuto informaci na dané stránce
nepotřebujete, stačí v nastavení výřečnosti (Insert+V) dočasně vypnout
položku "Atributy prvků HTML". Ale konkrétně na dané stránce je menu
řešeno pomocí JavaScriptu a k jednotlivým položkám menu se dostanete
teprve tehdy, když pomocí Ctrl+Enter "aktivujete" nadpis dané skupiny
v menu (s atributem "při přechodu myší").

> ale i hláška "nadpis úrovně 6" na každém řádku, kde není "při přechodu myší".

Opět Výřečnost, položka "Nadpisy HTML" -- buď můžete jen vypnout údaj
o úrovni nadpisu, nebo hlášení nadpisů potlačit zcela.

> četl Jaws pro zpestření "odkaz grafika hledat hledat"

Tohle je spíše chyba autora dané stránky respektive v tomto případě
systému daného fóra. V doporučení Blind Friedly Web se uvádí, cituji:

"Všechny netextové prvky, nesoucí významovou informaci, mají definován
alternativní textový popisek. Pokud je netextový prvek použit pouze
jako dekorace, je buď schován na pozadí pomocí CSS nebo má atribut
[alt] ve všech případech prázdnou hodnotu."

Ve vámi zmiňovaném případě však ikony, použité jako zde zjevně pouze
jako dekorace, mají textový popisek nastaven a protože je shodný s
textem odkazu, slyšíte jej v praxi dvakrát. Vysvětlit autorům stránek,
že méně je někdy více (tj. že v některých případech podrobné popisky
obrázků nevidomé zdržují, místo aby jim pomáhaly) je úkol na dlouhá
léta, takže opět asi nezbývá než trpělivost, nebo Výřečnost, položka
"Grafika HTML"...

> Pokud je to standartní chování Jawsu, tak už mlčím..:-)

JAWS se myslím ve všech výše uvedených případech chová standardně a
logicky správně, což však myslím není důvod držet hubu a krok, když mi
něco není jasné. :-) Osobně pokládám Vaše dotazy za velice
konstruktivní a proto jsem si dovolil svou odpovědi poslat i do
konferencí, aby případně mohly posloužit dalším uživatelům, kteří
neprošli školením nebo jejichž školení bohužel nemělo tu správnou
úroveň.

S pozdravem

Michal Jungmann