HAL - prosba

Pondělí Duben 10 11:24:23 CEST 2006

Dobré odpoledne Csabo,

díky moc za věcné připomínky. Už jsem to zde asi v minulosti
několikrát zmiňoval, neustále bohužel narážíme na problém, že o
potížích některých našich uživatelů -- ať již objektivních či jen
subjektivních -- se dozvídáme z druhé až třetí ruky, ačkoliv mohly být
dávno -- pokud by ventilovali na správném místě (= přímo u nás nebo v
příslušné konferenci -- v tomto případě JAWS-L) -- vyřešeny či
vysvětleny. Ale to jen na okraj, nyní k Vašim konkrétním dotazům:

> Od novejsich versi ale mi prijde, ze vyvojari maji dojem, ze nevidomy uzivatel
> nema co na praci a proto neskodi, ze nez se dostane k relevantni informaci
> vyslechne pred kazdym odkazem sahodlouhou hlasku

Tohle téma řešíme s testery při každé nové verzi. :-) Jak zkrátit
hlášky, aby nezdržovaly, ale zůstaly srozumitelné i bez manuálu, a
které z nich nechat zapnuté v základním nastavení. Výsledný kompromis
vychází z předpokladu, že zkušenější uživatel, který některé z hlášení
nepotřebuje, si je dokáže sám vypnout, zatímco nezkušený uživatel,
kterému by naopak toto hlášení chybělo, je sám zapnout nedokáže a nota
bene by ani nevěděl, že je JAWS umí poskytnout.

> napr.: "pri prechodu mysi odkaz..."

No, konkrétně toto hlášení mi ale přijde velice důležité. Mnoho
současných webových stránek se chová tak, že pokud myší najedete nad
nějaký odkaz (typicky název produktu), zobrazí se někde na stránce
jeho popis. JAWS Vám proto u odkazu tuto skutečnost oznámí, Vy může
stiskem Ctrl+Enter myš na dané místo přivolat a následně Vám JAWS
řekne, zda a kde došlo na stránce ke změnám. Jestliže o uvedené
hlášení opravdu nestojíte, můžete je kdykoliv vypnout nebo změnit jeho
formu, ale přijde mi nefér tuto funkci JAWSu začínajícímu uživateli
vypnutím hlášení zcela zatajit. Že některé jiné screen-readery tohle
neumějí a díky tomu tak nemáte žádnou šanci se dostat k některým
informacím na stránce podle mne není chyba JAWSu...

> Dalsi veci je, ze po nainstalovani verse 6 se z nepochopitelnych duvodu
> po stisku kterekoliv klavesy ozve jeho popis, tady si uz troufam tvrdit,
> ze je bez dalsich uprav Jaws celkem nepouzitelny, nebot po kazdem
> stisku klavesy vyslechnout "sipka vlevo, sipka vpravo..." je tak trochu
> masochistickou seanci.

Můžete mi prosím napsat nějaké detaily o Vaší instalaci JAWSu, přesná
čísla verzí, postup instalace atd.? Ve výchozím nastavení JAWS
pochopitelně popisy kláves hlásí pouze u vybraných kláves (verze 6.20
stejně jako předchozí), takže bych to spíše tipoval na nějaký lokální
problém. Možná tam může být nějaká souvislost se síťovou instalací,
ale běžné instalace JAWSu jsou v tomto ohledu rozhodně korektní,
projde mi jich rukama pět deset za měsíc...

S pozdravem

Michal Jungmann