Systémy (Re[6]: Wtv a značky - bolo - RE: Re[7]: Text-To-Speech systém EPOS)

Karel Břinda brindakarelml na centrum.cz
Pondělí Květen 16 16:03:44 CEST 2005

Dobrý den,

NTFS a FAT 32 jsou jiné filesystémy. V dobách DOSu se používal nejdříve FAT12, který dnes stále ještě přežívá na menších médiích, hlavně disketách. Ještě za DOSa se objevily větší disky a potřeba je celé zaplnit a tak se stvořil filesystém FAT16, který přežil až do Windows 98, ty však již nabízely i FAT32. V novějších microsoftích systémech se však používá již mnohem lepší a lépe zabezpečený filesystém NTFS. FAT znamená File Alocation Table a je poměrně jednoduchý, číslo za ním udává tuším velikost jednoho záznam a z toho lze též nějakými matematickými operacemi vypočítat velikost jednoho clusteru. Pokud vás to zajímá víc, mohu se podívat do chytré literatury.

Windows 95 jsou poměrně nestabilní, 98 jsou lepší. Ale nejlepší jsou podle mě Windows 2000. Jedinou jejich nevýhodu, která mě teda skoro nevadí, je to, že na tomto OS nefungují některé hry (např. NHL99). Stabilita je vcelku vysoká. Poslední momentálně dostupný systém od MS, Windows XP, nemám příliš v lásce. Obsahuje mnoho chyb. Jedné mé známé např. najednou z ničeho nic přestalo fungovat připojení k internetu jak přes UPC, tak přes telefon. Pokud ale dala ping např. seznamu, odezva byla. Později zjistila, že to bylo způsobeno zákeřnou chybou XPček.

Pokud má člověk připojení k internetu, určitě by měl používat Windows 2000 nebo XP. Pro tyto 2 OS se totiž stále dělají bezpečnostní aktualizace (přes Windows Update), kdežto pro Windows 98 už ne. Člověk si tím ušetří hodně práce s odstraňováním zlomyslných kódů (hlavně virů a trojských koní).

Antivirus lze sehnat zadarmo - AVG 7 Free Edition. Sice existuje pouze v anglické verzi a je bez technické podpory, ale jinak jeho funkčnost není omezena.

Karel Břinda