operacne systemy windows porovnanie vlastnosti

gp1 gp1 na nextra.sk
Čtvrtek Květen 12 09:39:05 CEST 2005

Ahoj fandovia
Debata sa akosi posunula do iných dimenzií, tak som si dovolil zmeniť
predmet, aby to bolo trochu jasnejšie aj iným a pochopili o čom sa vlasttne
debatuje.
Vraciame sa opeť k porovnávaniu operačných systémov, takže som si to stručne
dovolil uviesť ešte raz, bez zbytočných detailov.

Windows 98
Konečne 32 bitový systém. Pomerne stabilný
Jednoduchá inštalácia
Na niektoré zariadenia potrebujeme drivery aby pracovali korektne
Nie každý hardware je kompaktibilný
Máme velký počet aplikačných programov
Môžeme používať aj programy pre DOS
Jednoduché zálohovanie systtému - stačí prekopírovať na iný disk, prenesie
sa všetko okrem licencií niektorých programov.
V prípade zrútenia systému je k dispozícii vela užitočných utilít na opravu,
nakoniec dajú sa použiť prostriedky z inštalačného CD.
Pri oprave, alebo preinštalovaní zostávajú pôvodné nastavenia a
nainštalované aplikácie. Súbory vytvorené užívatelom zostávajú inštaláciou,
či presnejšie povedané reinštaláciou nedotknuté!!!

Práca s pametou RAM nie je korektná a systém uvolnuje bloky pamate až kde si
to vyžaduje dalšia aplikácia čo prispieva k nestabilite.

Windows 98 SE
Má prepracované niektoré vylepšenia systému.
Práca s pametou sa zlepšila a systém je stabilnejší

Windows NT až 2000
Môže pracovať z 32 bitovou FAT alebo z NTSF
Podstatne vyšia stabilita a ochrana systému Zaviedla sa ochrana údajov ,
takže jednotliví užívatelia vidia len svoje dáta, ale nemajú prístup k dátam
iných užívatelov. Výnimku tvorí administrátor, ktorý prideluje práva na
používanie programov a prístupov na disk.
Nebudú nám pracovať všetky programy určené pre DOS, alebo Windows so 16 bit,
niečo sa dá nakonfigurovať v súboroch autoexec.bat a config.sys
Systém obsahuje viac driverov pre hardware a hlavne podporu rozhrania USB .
Celkove systém Windows 2000 používajú hlavne banky pre jeho spolahlivosť a
stabilitu
Dáta sa dajú zálohovať jednoduchým prekopírovaním, ale nie systém.
Pri reinštalovaní systému sa zlikvidujú všetky dáta na disku. Dá sa však
urobiť len oprava systému, ktorá je pomerne korektná.
Ak sa systém zrúti a máme ho nainštalovaný s NTSF, pomerne tažko sa
dostaneme k dátam.
Opravných utilít pre NTSF je podstatne menej

Windows XP
Vychádza síce so systému NT, ale je od základu prepracovaný a tým podstatne
zložitejší. Čo sa nestihlo v priebehu vývoja, doplna sa záplatami.
Systém je zameraný na maximálnu bezpečnosť , spolahlivosť a odkázanosť na
internet.
Obsahuje vačšinu driverov aj pre USB a Firewire zariadenia.
Inštalácia vyžaduje skúseného experta s prístupom na internet, aby si mohol
v prípade potreby stiahnuť prípadné drivery a fixpacky. Už je to konečne aj
na CD, ale aj tak jedna inštalácia dá poriadne zabrať.
Obmedzila sa možnosť upgrade hardware na maximálne 4 zmeny, potom treba
pýtať od výrobcu nový inštalačný kód. Ak nemáte hardware akceptovaný
Microsoftom, tak pri použití service packu2 nebude  Windows korektne
pracovať, prípadne nebudú pracovať aj niektoré aplikácie.
Pokial ste štastnou náhodou zvolili správny hardware získate celkom dobrý
operačný systém.
O obnove zrúteného systému a záchrane dát platí to isté ako v systéme
Windowsa 2000.
Záver:
Zatial ako najlepšie dotiahnutý systém sa javí  Windows 2000
Týchto pár riadkov nebolo určené ako expertíza operačných systémov z
vymenovaním všetkých detailov, ale len ako stručný prehlad vlastností a
úskalí pri práci z jednotlivými systémami