Co bylo vcera v televiznich novinach na CT1?

Radek Pavlíček radek na brno.braillnet.cz
Pondělí Květen 2 12:10:32 CEST 2005

Dobrý den,

záznam včerejší reportáže je na
www.czech-tv.cz/vysilani/index.php?progid=4413&forday=1114898400&streamtype=WL&listtype=&from=&ilink=Udalosti010505.13.asx

> Může mi sem někdo o tom něco napsat?

Kromě předváděčky byl v reportáži zmíněn Text-To-Speech systém EPOS
(http://epos.ure.cas.cz/). Jan Šenkýř se jmenoval redaktor, který reportáž
připravil.

Přeji hezký den.

Radek

----- Původní zpráva -----
Od: "Miloš Šmíd" <milosmid na volny.cz>
Komu: "Pro fanousky vypocetni techniky" <fanda na tereza.fjfi.cvut.cz>
Odesláno: 2. května 2005 11:56
Předmět: Co bylo vcera v televiznich novinach na CT1?

Ahoj, Fandové,
prý byla včera v TV zprávách nějaká glosa o screen readerech a glosa paní
Bubeníčkové.
Volal mně jeden pán a ptal se, že prý tam snad bylo o nějakém free screen
readeru od snad pana Šenkýře ... nevím. Může mi sem někdo o tom něco napsat?
Možná se to mohlo týkat i předváděčky, která se konala minulý týden na
Akademii věd a které jsem se zúčastnil a o které bych Vám chtěl stručně
napsat. Šlo však spíše o předvedení softwaru pana Jana Nouzy z liberecké
techniky k rozpoznávání lidské řeči, což může pomoci spíše než těm, kteří
zápolí z klávesnicí, těm, kteří kvůli svému tělesnému handicapu, s
klávesnicí moc pracovat nemohou. Bylo to zajímavé, fungovalo, ale asi to
nebude zcela bez problémů v určitých situacích. Nevyžadovalo by to prý snad
velké nároky na hardware počítače, ani na mikrofon - obyčejná sluchátka s
mikrofonem údajně stačí. Ukazovali nejen zápis textu, ale i malování či
počítání v kalkulačce. Všiml jsem si i toho, že by určitě bylo dobré, kdyby
lidé, kteří program budou předvádět či používat, využívali naše klávesové
postupy, pokud to program dovoluje a pokud to nedovoluje, aby na to byl
naučen. Dost se totiž využívalo posunu myši o počet bodů doprava, doleva a
tak podobně. Program především vyžaduje ticho v místnosti, která nemá echo.
Překvapila mně i docela nízko zatím nasazená cena softwaru - asi 5000 Kč
(více na stránkách distributora firmy Fugasoft:
http://www.fugasoft.cz/MyVoice/welcome.htm )
Předvedli i přepis zvukového záznamu například zpravodajské relace. To by
mohlo být dobře komerčně využitelné.
Zatím se mějte fajn. Miloš