Predat dal: varovani

Michal Bláha michal.blaha na mbox.dkm.cz
Sobota Prosinec 13 18:45:22 CET 2003

Milá Chico,

chápu Tvé obavy. Přesně tohle je smyslem hoaxů. Nahlodnout a znejistět
člověka. I takový je bohužel internet. Ptáš se, jak zjistit, jestli je to
kec. Třeba právě v naší konferenci. Je tu spousta lidí, kteří dokáží dobře
poradit.
Nemám teď čas něco hledat, tak Ti sem hodím alespoň článek na toto téma. Je
sice z roku 2000, ale stále je aktuální. Omlouvám se ostatním za jeho
délku.a hlavně Ondrovi Fránkovi za možná zbytečné "zahlcování" serveru, ale
chtěl bych tohle téma už nějak uzavřít.
Existuje na světě určitě spousta technoidů, kteří se pokoušejí napsat virus
pro mobilní telefony, ale zatím bezúspěšně. To slovíčko ZATÍM bych podtrhl,
protože nepochybuji o tom, že se jim to jednou podaří:-(

***
Viry pro mobily neexistují!
Už jste slyšeli, jak se projevují viry pro mobilní telefony? Víte, jak
z telefonu Nokia udělat detektor policejních radarů? Poznáte, když jste
odposloucháváni? A volat z mobilu zadarmo byste nechtěli?
Tyto a podobné fámy se šíří mezi uživateli mobilních telefonů.
Naštěstí to jsou pouze nesmysly.     22.12.2000
Rostislav Kocman
Pokud dostanete varování o novém viru ohrožujícím mobilní telefony, usmějte
se a neberte je vážně. Na současných mobilech totiž žádné viry existovat
nemůžou. Podobné zprávy jsou nesmysly. Jestli chcete ušetřit peníze za
volání zdarma nebo za pokuty, pokuste se dočíst tento článek až do konce.

Nevěřte e-mailům informujícím o zákeřných virech
V současnosti se českým internetem začíná prostřednictvím e-mailu šířit
následující varování:

ČS a.s., centrála v Praze, obdržela mail, který popisuje nebezpečí nového
viru mobilních telefonů. Přesto, že se ze strany operátorů společnosti
EuroTel a RadioMobil dosud nepodařilo potvrdit, či vyvrátit oprávněnost
upozornění na reálné nebezpečí zavirování mobil. telefonů, zasíláme pro Vaši
informaci obdržený text. Prosíme o jeho postoupení Vašim útvarům, organizač.
složkám a pracovníkům. Jakmile od operátorů mobil. sítí obdržíme definitivní
vyjádření k nebezpečí zavirování aparátů, zašleme Vám zprávu.

POZOR - VŚICHNI S MOBILNÍMI TELEFONY. Toto není žert, ale včasné
varování....

Pokud Vám někdo volá a na displeji se objeví: !?UNAVAILABLE (NEDOSTUPNÉ)!?
(většina digitálních mobilů zobrazuje příchozí číslo), NEODPOVÍDEJTE
!!!!!!!!! OKAMŹITÉ HOVOR UKONĆETE POKUD ODPOVÍTE, BUDE VÁŚ TELEFON INFIKOVÁN
VIREM.

Tento virus vymaže všechny informace IMIE a IMSI jak z vašeho telefonu, tak
z karty SIM, takže Váš telefon se nebude moci napojit na telef. síť. Budete
si muset koupit nový telefon. Tuto informaci potvrdila jak Motorola, tak
Nokia. V současné době bylo v USA infikováno tímto virem více než 3 miliony
mobilů. Můžete si tuto zprávu ověřit na webových stránkách CNN.FREE MSN
Explorer download: http://explorer.msn.com

Jestliže podobný e-mail také obdržíte, rozhodně jej nikomu neposílejte. Celé
je to totiž nesmysl. Kódy IMSI a IMEI (v textu je chybně uvedeno IMIE) nelze
smazat. Motorola ani Nokia nic takového samozřejmě nepotvrdily a v USA tímto
virem žádný mobil infikován nebyl. Nápis Unavailable nebo Nedostupné se na
displeji objevuje, když má volající potlačeno zobrazení svého čísla nebo
volá z pevné telefonní linky připojené k analogové telefonní ústředně. Této
službě se říká CLIR a naši mobilní operátoři ji standardně nabízí každému
majiteli tarifního programu. Velmi často je tato funkce zapnuta u firemních
GSM bran - aby na ně nikdo nevolal zpět.

Podobným zprávám se říká hoax. Jsou to varování před viry, které nikdy
neexistovaly. Nikdy u takového varování nechybí doporučení, abyste toto
varování poslali každému, koho znáte. Pokud chcete o hoaxech vědět víc,
podívejte se na tyto stránky. Najdete na nich i seznam těchto varování.

Nevadí, že nic nevíte o principech fungování mobilních telefonů. Můžeme vás
ujistit, že žádný virus pro mobilní telefon neexistuje a ani existovat
nebude. Alespoň u telefonů pro systém GSM či PCS. Občas se sice stane, že
dostanete textovku, po které telefon zamrzne a pomůže jen vyndání baterie.
Stejně tak některé telefony přestanou reagovat při prohlížení WAPu. To jsou
ale jen chyby firmware, které nemají s virem nic společného. Telefon vypnete
a zapnete (někdy je nutné vyndat baterii) - potom jej můžete bez úhony
používat dál. Když si necháte aktualizovat firmware v telefonu novou verzí,
tak se s podobnými problémy ve většině případů nesetkáte.

Z vašeho účtu si nikdo kromě vás nezavolá
Tvůrci podobných varování spoléhají na obyčejnou lidskou hloupost nebo jen
neinformovanost. Na jaře tohoto roku obíhal českým internetem podobný
e-mail. Upozorňoval, že vám zavolá z konkrétního telefonního čísla člověk,
který se představí jako technik mobilního operátora a požádá vás o zadání
kódu. Když to uděláte, tak prý bude volat z vašeho účtu.

Když podobný e-mail najdete ve své e-mailové schránce, zasmějte se a smažte
jej. Odesílatele můžete ještě informovat, že to není pravda.

Bezplatné volání s pomocí kódu
Velmi populární jsou také návody na volání zdarma. Ty samozřejmě nikdy
nefungovaly a ani fungovat nebudou. Podle nich stačí před nebo za vytáčené
telefonní číslo přidat nějaký znak nebo číslici - poté byste měli volat
zdarma, případně za poloviční cenu. Kromě jednoduchých postupů, jako je
přidání znaku #, existují i ty na pohled složitější. Kupříkladu si musíte
spočítat ciferný součet volaného čísla nebo několika posledních číslic a za
toto číslo přidat další číslici tak, aby výsledný ciferný součet odpovídal
např. desítce.

Když takový postup vysvětlíte laikovi, pravděpodobně uvěří. Bude mu to
připadat dostatečně komplikované a záhadné na to, aby to byla pravda. To
ostatně potvrzuje i psycholog MUDr. Daniel Dolanský: "Průměrný jedinec
raději uvěří nepravdě a bude ji vydávat za ověřený fakt, než aby si
připustil, že problematice vůbec nerozumí." Pokud podobné zprávy šíří
neinformovaní laici, je možné to pochopit. Ale není to pravda.

Faktem je, že i při vytočení takto upraveného telefonního čísla se většinou
dovoláte. Jenže i takový hovor je zpoplatněn. Všichni mobilní operátoři
totiž mají databáze telefonních čísel, na které je možné volat bezplatně.
Stejně tak účtují poplatky na základě předčíslí, ne podle samotného
telefonního čísla.

Proč vlastně podle šiřitelů těchto návodů existuje možnost tímto dost
komplikovaným způsobem volat bezplatně či za polovinu? Údajně je to nabídka
operátora svým zaměstnancům a jejich členům rodiny. Zní to věrohodně, jenže
pokud už telekomunikační operátor nabízí svým zaměstnancům možnost volat
zdarma, řeší to jinak - neposílá telefonní účet, případně si nechá zaplatit
jen částky přesahující stanovený limit.

Detektor policejních radarů v Nokii
Jezdíte autem příliš rychle a nechcete si kupovat detektor policejních
radarů? Potom si kupte mobilní telefon Nokia a nastavte si příjem informací
z "konkrétního" kanálu. Když pojedete kolem radaru, telefon pípne. Alespoň
tak by to mělo fungovat podle dalších osvědčených návodů, šířících se českým
internetem.

Rychlé řidiče to příliš nepotěší, ale detekovat radary používané českou
policií se ve většině případů nepodaří ani velmi drahým detektorům. A
nedokáží to ani přístroje určené pro telefonování. Ty mají někdy problém i
najít samotnou mobilní síť.

Jak poznat odposlech
Při volání z mobilního telefonu už asi slyšel každý ozvěnu. Vyskytují se bez
ohledu na to, jestli voláte ze starého mobilu nebo z nejmodernějšího
přístroje a mobilní sítě s nejčistším zvukem hovorů v České republice. Tyto
ozvěny jsou způsobeny technologií použitou v mobilních telefonech a síti
GSM. A nejdou dost dobře odstranit.

Rozhodně ale ozvěna při hovoru z mobilu neznamená, že hovor někdo
odposlouchává. Až vás totiž skutečně někdo začne odposlouchávat, vůbec to
nepoznáte.

Věřte spíše špatným zprávám
Bylo by to krásné, kdyby se za komerční služby nemuselo platit. Bohužel,
svět takhle nefunguje. Kdyby vám někdo řekl, že když při jízdě autem budete
mít pravá kola mimo vozovku, zařazenou čtyřku a otevřené levé zadní okénko,
tak spotřeba benzínu klesne na jeden litr na sto kilometrů, nebudete mu
věřit. Tak proč bychom měli věřit tomu, že lze volat zadarmo nebo si
stáhnout z internetu program, který vygeneruje dobíjecí kód pro předplacenou
kartu? Zkusme nad takovými návody a zaručenými radami intenzivněji zapojit
svůj rozum.
***
Zdroj:
http://mobil.idnes.cz/publicistika/mobilnipovery001222.html

Snad to bude stačit pro Tvůj bezstarostný spánek s mobilem pod polštářem:-)

Srdečně zdraví Michal Bláha