Re Anketa - jeste setkani

Radek Seifert seifert na tereza.fjfi.cvut.cz
Čtvrtek Červen 27 22:36:16 CEST 2002

Ahoj Miloši,

jsem rád, že sis nenechal svůj názor pro sebe. Připadá mi stejně důležité
vyjadřovat názory pozitivní i negativní, to je zcela v pořádku a netřeba se
za to nijak omlouvat.
Dovol mi ovšem, abych s Tebou a potažmo ani s panem Bažantem v jednom z
předchozích příspěvků nesouhlasil. Předně chci jasně a zřetelně prohlásit,
že jsem nejenom já, ale i Pepa Konečný několikrát veřejně prohlašoval a
připravoval všechny členy setkání na to, že se jedná o ryze neformální akci,
která nemá v pravém slova smyslu žádné organizátory. Popravdě řečeno měla
být akce natolik neformální, že jsem původně dokonce vzhledem ke svému
nabytému programu zvažoval vůbec svou účast.
Pokud jsem po setkání vyjádřil své potěšení nad celou akcí, bylo to z
následujících důvodů:
předně není pravda, že by se fandové nepředstavili, představování trvalo asi
10 minut a připadá mi to jako čas pro něco takového zcela adekvátní;
vše, o čem jsme předem hovořili, že bychom v Brně mohli vidět, jsem já
osobně - to zdůrazňuji, nemohu mluvit za další - ale já osobně viděl, a
navíc ještě to, o čem jsem ani netušil, že zde bude;
kromě prezentace na několika místech (v jednom okamžiku bylo možné podrobně
zkoumat hibridní knihu, hrát si u Marka se subnotebookem a mobilem, u
Patrika s handheldem nebo být na prezentaci virtuální reality), tak tedy
kromě tohoto se zcela spontánně rozdrobili přítomní na skupinky diskutérů a
já hrozně litoval, že musím v sedm utíkat na poslední vlak z Brna, neboť
jsem měl na rozdíl od Tebe dojem, že nemohu stihnout prohodit pár slov se
všemi, se kterými jsem chtěl.
Na druhou stranu, v rámci naprosté objektivity, uvedu, co považuji za jistý
problém; organizačně bylo obtížné moderovat veřejnou diskusi, neboť několik
členů bylo vždy někde jinde, pak se skupina vystřídala atd. Proto jsem se o
to ani nepokoušel. Nepřipadalo mi však tak podstatné, abych to nějak řešil,
neboť se to řešit nejenom vlastně nijak nedalo, ale nikdo nikoho přece
nenutil, aby se z prostor setkání vzdaloval - vše bylo dobrovolné. Pokud se
vzdálil, předpokládám, že s určitým výpadkem musel počítat a přizpůsobit se
mu - například vzít si slovo a požádat o představení ostatních (tohle asi
zřejmě měl na mysli pan Bažant, který představování propásl).
Prezentace projektu Blind Friendly Web bylo pro mě osobně překvapením,
nevěděl jsem o tom a nikdo mě neinformoval. Překvapilo mě to zvláště proto,
že mám poměrně důvěryhodné informace o tom, že někteří instruktoři ze SONS
nesmějí (přesněji možná - mají silně doporučeno) do této konference
nepřispívat a nevyjadřovat své názory, a pokud by se někteří proti tomu sami
neohradili, nevím nevím, jestli by nás tu nebylo o něco méně. Z tohoto
důvodu jsem vzal toto "překvapení" jako určitý signál o oteplení těchto
nepřirozených vztahů, které jsem osobně nikdy nepodporoval. Naproti tomu se
rovněž domnívám, že prezentace nebyla tak dlouhá, aby unavovala, a navíc
vyvolala právě onu otázku vytváření dalších konferencí (explicitně vyjádřená
snaha paní Bubeníčkové založit konferenci BFW). Nevidím nic špatného na tom
diskutovat o těchto věcech a snažit se být partnerem komukoliv, kdo má
ochotu mezi nás přijít a mluvit s námi.

To je tedy můj osobní pohled na setkání, a jasně říkám, že se zdaleka nemusí
shodovat s jiným. Naprosto uznávám, že pro někoho, kdo snad čekal, že bude
vše nějak dopředu přesně zařízené a naprogramované, že sám nebude muset
nijak přispět a vše se přitom bude točit kolem něho, tato akce musela být
zcela zbytečná a popravdě řečeno se nedivím, že ho snad i otrávila. Ovšem, a
to mi musíš Miloši prominout, překvapuje mě to u člověka, který aspiruje na
redaktora MailDisku, jestliže si není schopen udělat dostatečný prostor a
vytvořit podmínky pro seznámení se vším, co je k dispozici - včetně a
nejvíce samotných lidí. (Doufám, že jsem v tomto mailu nezveřejnil zase
tolik ožehavých a supertajných témat hnutí nevidomých, za které mě opět
leckteří nebudou mít rádi a budu se muset pouštět do "politikaření", které
mi ve světě nevidomých tolik vadí

S pozdravem
Radek Seifert, moderátor Fandy