Anketa Fandy

Pokorný Jaroslav (systémový inženýr správce aplikace) jarda.pokorny na scvk.cz
Čtvrtek Červen 27 08:02:31 CEST 2002

Zdravím Fandy,

1. Děkuji Všem za to, že tato konference existuje.
2. Otevřela mi oči, získal jsem povědomí o problematice výpočetní technika
versus nevidomý uživatel.
3. Získal jsem pár "elektronických" přátel.
4. Žádný problém nevidím, konference má slušnou úrověň a mám za to, že by
nám mnoho jiných konferencí mohlo závidět.

Jaroslav Pokorný

-----Original Message-----
From: Radek Seifert [mailto:seifert na tereza.fjfi.cvut.cz]
Sent: Wednesday, June 26, 2002 1:31 PM
To: Pro fanousky vypocetni techniky
Subject: Anketa Fandy

Milí přátelé,

setkání fandů v Brně mělo podle mých původních představ odpovědět na
základní otázky dalšího vývoje naší konference. K tomu mi dovolte jen malý
úvod.

Když jsem se jednoho zimního dne před čtyřmi a půl léty ránoprobudil a
napadlo mě jméno "Fanda" pro konferenci, kterou jsem měl v úmyslu se svými
kolegy v Tereze vybudovat, bylo mi jasné, že všechny dobré věci bývají v
zásadě jednoduché. Když jsem se pak svěřil na fakultě s myšlenkou, že bych
rád, aby tato konference byla moderovaná, odpověděl mi jeden ze správců
celofakultní sítě, že moderované jsou jen ty zcela nejšpičkovější
konference, jinak je prý tato možnost v nastavení rozhraní "mailing lisst"
spíše pro zasmání. A možná snad proto, že mi tehdy zrovna do smíchu nebylo,
rozhodl jsem se na dotaz systému u této položky odklepnout "Yes".

Moderování v první fázi (asi rok a půl) spočívalo v neustálém vysvětlování,
co to konference je, jak se používá, jak se přihlásit, prostě desítky
telefonátů a mailů. Jsem doslova hrdý na to, že první stovka našich členů
byla přihlášena samostatně, každý si tím prošel sám, přestože by pro mě
pochopitelně bylo snadné zavést jeho adresu ručně a nezabralo by mi to víc
jak minutu.

Druhá fáze už byla trošku jiná, spočívala především v jakémsi ""utužení"
diskusního jádra, šlo o to podněcovat diskusi všech těch, kteří měli a mají
co říct. Přiznávám, že to bylo období nelehké, mnozí z vás si jistě
vzpomenou na některé "nepěkné" spory, které jsme absolvovali, ale po
vyjasnění našich stanovisek jsme se ve většině vrátili k meritu věci, hlavy
poněkud zchladly a - a to je vynikající - diskutujeme jako přátelé dál.

Své moderátorství jsem před nějakým časem musel z osobních důvodů předat na
nějaký čas kolegovi Janu Šnyrychovi, který se ho zhostil výtečně. Honza
právě v této době končí několikaletou spolupráci se střediskem Tereza, proto
mu i takhle chci za vše moc poděkovat a popřát mnoho štěstí v jeho soukromém
podnikání (většina z vás asi bude vědět, že je jedním ze dvou spolumajitelů
nové firmy Proxima, dodávající počítače pro zrakově postižené uživatele -
představili se letos poprvé i v Brně na Tmavomodrém festivalu, Ti pozornější
si možná všimli specialitky této firmy, která dodává prakticky neslyšitelné
bedny).

V té poslední fázi vývoje Fandy jsem se snažil především o jediné; co
nejméně zasahovat do diskuse, definitivně přijmout ten fakt, že Fandové jsou
již vyzrálou skupinou diskutérů, kteří potřebují "obsahového a organizačního
moderátora" jen výjimečně, snad jen co by jakéhosi "etického dohližitele"
praktik jednotlivých členů, kteří by si snad tuto diskusi pletli s čímkoliv
jiným.

S přechodem mnoha nevidomých uživatelů z Dosu na Windows, a i vzhledem k
některým dalším technickým objektivitám, je třeba v poslední době řešit
jisté technické aspekty provozu. Připomněl bych, že od února píšeme s
diakritikou a s diakritikou máme i archívy, ale vyskytují se problémy typu
"THIS", tedy nemožnost přihlášení se těch, kteří s automatem konference
komunikují s nevypnutými html dodatky. Vynikající přehled si v těchto věcech
udržuje Ing. Ondřej Fránek, který je správcem sítě v Tereze a průběžně tyto
záležitosti řeší. Chci i jemu poděkovat za pružnost technické správy Fandy.

V Brně byla nadhozena otázka (přesněji nadhodil jsem ji já v diskusi s paní
Bubeníčkovou), nakolik je šťastné členit skupinu nemnoha zrakově postižených
uživatelů a jejich příznivců do dalších a dalších konferencí, které by se
lišily tématem, přitom by však zůstávaly "počítačově technické". Osobně mi
tento princip nepřipadá šťastný, mám za to, že Fanda je schopen důkladně
probrat jakékoliv téma z oblasti VT pro zrakově postižené, vybudoval si za
dobu své existence nejen jistý dorozumívací protokol mezi jednotlivými
členy, ale je respektován i lidmi mimo konferenci samu, o čemž mám možnost
se přesvědčovat všude tam, kde se objevím. A to je můj dnes třetí dík, vám
všem, kteří se jako členové na dobrém jménu této konference podílíte.

Abychom však neusínali na vavřínech a ponechávali si neustále i cestu k
dalšímu vývoji konference, rád bych vás všechny vyzval k následující malé
anketce, která mi nesmírně pomůže orientovat se ve vašich požadavcích, které
snad můžete v souvislosti s konferencí mít. Anketa je veřejná, nejde o
sčítání hlasů, ale o explicitní vyjádření názoru úplně každého, kdo má chuť
se vyjádřit.
Při odpovídání, prosím, dodržte předmět této zprávy, a pokuste se hledat
věci podstatné, které lze ovlivnit:

1) Co považujete za nejpozitivnější na vašem členství v konferenci?
Malá nápověda:
Mohu zde oslovit velké množství lidí,
mohu zde oslovit lidi kompetentní (představitele firem atp.),
členové rychle odpovídají na mé dotazy,
mohu otevřeně vyjádřit svůj názor,
a jakákoliv další odpověď.

2) Co považuji v konferenci za problém?
Malá nápověda:
Velké množství příspěvků,
malé množství příspěvků,
diskutuje málo lidí,
odpovědi jsou nespolehlivé,
technický provoz je nespolehlivý,
moderátor má blbý keci,
a jakákoliv další odpověď.

Všem vám děkuji za pomoc, kterou nám bude, když veřejně odpovíte. Vždy je co
zlepšovat a co zdokonalovat, od toho jsme tady.

Radek Seifert, moderátor Fandy