Cteni souboru wp ve windows

Čtvrtek Červen 6 12:32:19 CEST 2002

> s jakým kódováním DOSu to však funguje?

Pokud se bavíme o _formátu souboru_ WordPerfectu 5.1, tak ten má vlastní
kódování, které není ani Latin2, ani Kamenických. Budeme-li se bavit o
_programu_, pak se starší Kamenická a novější Latin2 verze WordPerfectu 5.1
lišily v tomto ohledu jedině při načítání nebo ukládání Prostého či DOS
textu -- jedna implicitně používala kódovou stránku 895, druhá 852. V
případě potřeby to ale bylo možné dočasně změnit parametrem /CPkód  -- např.
"Latinový" WordPerfect spuštěný "WP /CP895" byl schopen načíst resp. uložit
texty v Kamenících.

> Mám tu zrovna jeden soubor z WP 5.1 a čeština pláče.

Kde pláče? Ve Wordu? A máš opravdu ten správný (=starý) filtr, o kterém tu
byla řeč? Nebo pláče ve WP 5.1? Občas se stávalo, že někdo psal to
Latinového WP s kamenickou klávesnicí (a vice versa), výsledkem čehož byl
pomršený WordPerfectový soubor. Ale i to se dá zachránit...

> JAWS má v sobě skript pro mluvení ve WordPerfectu, takže ...
> ... doporučuji Vám přejít na tento textový editor

JAWS WordPerfect pro Windows opravdu podporuje, ale ta podpora bohužel není
tak vychytaná jako u Microsoft Wordu -- dáno tím, že s WordPerfectem pracuje
zlomek uživatelů oproti Wordu. Znám uživatele, kteří s JAWSem WordPerfect
používají (čili seriózně pracovat s ním opravdu jde), na druhou stranu ale
vím i o poměrně závažných připomínkách, které k ozvučení mají. Summa: Před
případným zakoupením WordPerfectu pro práci s JAWSem jej doporučuji důkladně
vyzkoušet.

> [WordPerfect] ... který se mimochodem před nějakou dobou
> objevoval v sestavách PC pro slabozraké od firem Spektra a Galop

Za GALOP: Důvody pro WordPerfect byly dvojí. Jednak jsme jej dodávali ve
verzi 5.1 pro DOS, kde myslím neměl pro práci s KUKem konkurenci, verze pro
Windows byla potom zajímavá svou cenou, neboť firma Corel nám velice vyšla
vstříc a pro zrakově postižené poskytovala WordPerfect s výraznou slevou
(zejména ve srovnání s tehdejšími cenami produktů Microsoftu). Negativem ale
je, že -- navzdory slibu ing. Sáčka -- nebyl windowsí WordPerfect nikdy
ozvučen WinTalkerem, tehdy velice rozšířeným.

MMCH, zpátky k cenám: Možnost nákupu za zvýhodněné (tzv.  EDU = "školní")
ceny pro zrakově postižené myslím u Corelu stále platí. Posléze se k této
politice přidal i Microsoft, jeho licenční politika je podstatně méně
průhledná...

S pozdravem

Michal Jungmann