SMS u Paegasu bude mluvit!

Tomas Valusek tvalusek na vs.inext.cz
Čtvrtek Srpen 2 19:40:47 CEST 2001


Dobry den,

odkud jste clanek nasosal? Rad bych kontaktoval zodpovedne.

Tomas Valusek

----- Original Message -----
From: "Bayer Petr" <bayer na setos.cz>
To: "Pro fanousky vypocetni techniky" <fanda na tereza.fjfi.cvut.cz>
Sent: Thursday, August 02, 2001 8:27 AM
Subject: SMS u Paegasu bude mluvit!


Zdravím fandy!
Sláva!!! SMS od 6.8. můľeme poslouchat u Paegasu a to na ąísle 3322 zdarma!
Podrobnosti v článku.
Petr

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.
Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
Verze: 6.0.264 / Virová báze: 136 - datum vydání: 2.7.2001



----------------------------------------------------------------------------
----


Paegasův ClickBox vám přečte e-maily

Když nemáte čas nebo chuť číst si e-mail na mobilu sami, můžete si ho nechat
přečíst někým jiným a ještě ho při tom usměrňovat hlasovými povely. Jde však
o umělý hlas Peagas ClickBoxu, který vám zprávu nejen přečte, ale bude vás
také poslouchat „na slovo“. A zadarmo.



----------------------------------------------------------------------------
----

Od pondělí 6. srpna budou mít všichni uživatelé ClickBoxu od Paegasu možnost
hrát si s novou službou, kterou zástupci RadioMobilu označili za jakýsi
„dotek budoucnosti“. Jde o pokrokovou funkci syntézy a rozpoznávání hlasu.
Tento první kontakt s budoucími službami je zatím opravdu spíš jen
riskantním výletem do světa většího komfortu pro zákazníky.

Kromě zbrusu nové služby přidal Paegas k nabídce ClickBoxu ještě drobnost
nazvanou ClickPager. Tato funkce přiblíží těm, kteří nechtějí nebo nemohou
pracovat s klasickým ClickBoxem, jejich e-mail. Ten jim totiž bude přeposlán
přímo na displej jejich mobilního telefonu, přičemž mohou využít i filtraci
zpráv – tedy nechat si posílat jen ty e-maily, které například obsahují
předmět „AKUTNÍ“. Důležité upozornění – zákazník si musí vybrat mezi
ClickBoxem (nebo ClickBoxem Easy) a právě ClickPagerem, nemůže tedy používat
obě služby současně. Nastavení ClickPageru najdete na obligátní adrese
www.click.cz.


ClickBox poslouchá...
ClickBox je služba, která umožňuje majitelům mobilního telefonu spojit do
jednoho komunikační prostředky internetu a celulární sítě. Kombinuje e-mail,
fax, WAP, SMS i klasické hlasové hovory. Právě první a poslední položky se
týkají novinky, jež budou uvedeny do provozu šestého srpna.
Při zavolání na linku 3322, která slouží ke spojení s vaším ClickBoxem a je
zdarma, budete moci začít využívat ovládání hlasem. Namluvený hlas průvodce
vám, stejně jako kdykoliv jindy, v každé fázi práce s ClickBoxem přečte
volby, jež můžete učinit. Avšak na rozdíl od rady „pro tuto volbu zmáčkněte
trojku“ uslyšíte „pro přechod na další zprávu řekněte DALŠÍ“. Pak jen stačí
povel pro žádanou akci vyslovit a automat ji provede. Podle Viktora
Prešovského, který pracoval na rozpoznávání hlasu u RadioMobilu, se
úspěšnost systému pohybuje mezi 80 a 90 procenty. Pokud náhodou systém
nerozumí, oznámí to uživateli a počká na nové zadání. Po dobu dalších
nejméně šesti měsíců bude ještě systém využívat hlasových vzorků, které
budou zákazníci namlouvat, čímž se bude učit a snad i zlepšovat. ClickBox
také myslí na anglicky mluvící uživatele a dokáže naslouchat i jejich
jazyku.

Nemusíte se však obávat, že od vás ClickBox najednou bude chtít jen hlasové
povely. Funkce je standardně vypnutá a dokud si ji neaktivujete ve svém
nastavení Clicku nebo při zavolání na 3322 zmáčknutím „devítky“, nebudete o
ní ani vědět. Jestliže si ji vyzkoušíte a nebude vám vyhovovat, stačí ji
zase stejným způsobem vypnout.


...a mluví
Ať už budete používat hlasové povely nebo ne, budete mít k dispozici nový
způsob práce se svými e-maily pomocí mobilního telefonu. Na známém čísle
3322 totiž v sekci elektronické pošty najdete volbu nabízející přečtení
odesílatele a předmětu a následně i celého textu zprávy. Umožňuje to systém
syntézy řeči, který pro RadioMobil vytvořila česká pobočka IBM. Tento systém
umí mluvit s použitím anglické i české výslovnosti, přičemž angličtina je na
trochu vyšším kvalitativním stupni, neboť se vyvíjí déle než lokalizovaná
verze.
„Naše filozofie budovat Click jako univerzální komunikační systém tak
dostala další rozměr,“ řekl Robert Chvátal, ředitel marketingu společnosti
RadioMobil. Podle Chvátala je tato technologie teprve na začátku, přesto se
však RadioMobil rozhodl nabídnout ji svým zákazníkům, kteří tak mohou
pocítit první „dotek budoucnosti“.

V souvislosti s touto filozofií došel Paegas také k rozhodnutí, že nebude za
čtení e-mailů nic účtovat. Jedinou podmínkou je mít ClickBox, jehož aktivace
stojí 90 korun a měsíční poplatek je rovněž 90 Kč. ClickBox, a tedy i
syntézu řeči, mohou využívat pouze vlastníci paušálních tarifů.


Převrat nebo hračka
Přestože rozpoznávání hlasu není v telekomunikacích nic nového (podobný
systém se na mnoha placených linkách 0906 - dříve 0609 - používá již více
než pět let), implementace do komplexní nabídky Clicku dává této službě nový
rozměr. Přesto, většího využití by se mohla funkce hlasových povelů dočkat
například při komunikaci s „plechovou paní“ na infolince. O takovém využití
však podle Chvátala RadioMobil zatím neuvažoval.
Syntéza hlasu, tedy předčítání psaného textu, je však mnohem ošemetnější
záležitost. K dokonalosti má totiž znatelně dál než rozpoznávání hlasu, a
tak se zřejmě mnoha uživatelům zpočátku příliš zamlouvat nebude. Pokud se
však na krok RadioMobilu díváme jako na test zájmu zákazníků, pak nelze než
říct: „Proč si 'umělého řečníka' zadarmo alespoň nevyzkoušet. Třeba se vám
bude někdy hodit.“







Daląí informace o konferenci Fanda