Prvni dojmy z Brna - beseda

Ladislav Csepi lacoc na netlab.sk
Neděle Květen 23 20:12:52 CEST 1999

pan Priborsky napisal:
Take mne mrzi, ze jsem se nemohl zucastnit besedy o Braillnetu,
| ackoliv mne primo Zdenek Bajtl s pani inzenyrkou Pavlovskou pozvali. Na
| druhe strane, kdybych na besedu sel, uz bych naprosto nezvladl obejit
| vsechny firmy, protoze po poledni se vsichni neuveritelne rychle
| rozutekli.
   Nuz a mne sa prave toto stalo, bol som sice na besede, no po nej
som zachytil iba Patrika Pospisila. A tak mi dovolte pripojit dojmy
z besedy o Braillnete.
  Ledva som sa na vystave akotak zorientoval prekvapila ma pani Bubenickova,
ktoru som takmer ani nespoznal, kedze som ju uz davno nestretol a
ponukla mi Sprievodcu mestom Brnom. Obzrel som si firmu Galop - pozri
predosli prispevok pana Priborskeho a ja len dodavam, ze s prekladom
Josu do slovenciny sa uz dlho pasuje Dr. Mamojka na unii nevidiacich
slovenska a Slovenska verzia bude mat aj pomerne cloveku podobny celkom
pekny Slovensky hlas. Koncom juna som nasou Uniou pozvany na dvojdenny
vycvik s Josom a snad aj jeho Slovenskym hlasom - potom vam napisem
ake to bolo a pripadne aj porovnania s Wintalkerom. No ale teraz uz
k samotnej besede:
filozofia a organizacia prace Braillnetu je takmer dokonale dobra
a mozeme len skutocne uprimne zavidiet ako vam to tam funguje. Uvodom
pani Bubenickova predstavila Braillnet+ v kontexte hystorie a sucastnosti.
Tiez bola hlavnym koordinatorom besedy a nasledne sa nam predstavili
niektory pracovnici Braillnetu, no netrufam si ich vymenovat, aby
som nedajboze na niektoreho nezabudol a tym ho neurazil. Hovorilo
sa o aktualnych otazkach a problemoch Braillnetu a Internetu pre
zrakovo postihnutych vobec. Napr: rychlost prenosu dat, spôsoby sprostredkovania
internetu a alternativne moznosti; prenos dat vzduchom, kablami kablovej
televizie, elektrickym vedenim a ine. Tiez boli spomenute sposoby
prace na braillnete, ako sa data nadobudaju pripadne ako sa literatura
upravuje pre zrakovo postihnutych. Rec bola aj o problemoch s rozlicnymi
kodovaniami, latin2, kamenickych a ine. Niekolko podnetnych otazok
som kladol ja a tak si dovolim vam ich zreprodukovat - aspon ako si
pamatam. Podnetom uzitocnej dalsej spoluprace bola moja otazka o tom,
ze v porovnani s ostatnymi datami, je na Braillnete pomerne malo zdravotnickej
literatury a tiez chybaju medicinsky orientovane casopisi. Velmi podnetna
tu bola reakcia pani inzinierky Pavlovskej, - z ktorej som nadobudol
velmi atraktivny prvy dojem, ze podla individualnych poziadaviek je
mozno skusit z rozlicnych vydavatelstiev literaturu zohnat. Nasledkom
toho som dostal prislub zaslania katalogu vydavatelstva Grada, z ktoreho
mam vybrat literaturu, ktora by bola vhodna a potrebna.
V blizkej
buducnosti hodlam zaslat panu Bajtlovi moju kniznicu, ktora neni nijako
mala, ba naopak budem mat co robit, kym tie obrovske megabajty dopravim
po kuskoch na dysketach do Bratislavi a odtial ich pevnou linkou poslem.
Potom uz dufame, ze nedlho potrva a moje knihy si budete moct stahovat
z Braillnetu.
Kniznica obsahuje stale rastuce mnozstvo medicinskej odbornej literatury,
ale aj literaturu z hystorie mediciny, zivotopisi niektorych priekopnikov
mediciny, ako napr: Alexandr Fleming, Rudolf Schveitzer a iny. Tiez
som odporucil ziskat Casopis lekaru ceskych, Zdravotnicke noviny a
podobne. Pokusim sa tiez zohnat casopis Psychologia a patopsychologia
dietata, vydavany Vyskumnym ustavom detskej psychologie a patopsychologie
v Bratislave, no zatial nemozem nic slubit.
Ako som uz predznamenal pobesede som zastihol iba Pata Pospisila,
ktoreho Talker tiez urazil oproti minulemu roku pekny kus cesty vpred.
Predpokladam vsak, ze ho vacsina z vas pozna preto iba heslovite:
pre mna velke pozitivum, madarsky hlas
Tiez zvysenie rychlosti reci Talkera
novy Cesky hlas...

S Brna som odchadzal plny dobrych dojmov, pozitivne naladeny a plny
optimizmu do dalsej buducnosti najma co sa tyka Internetu sluzieb
Braillnetu a spracovania literatury pre tazko zrakovo postihnutych.
Smutnym faktom iba je, ze nieco podobne je este u nas stale iba vo
hviezdach.
Hadam o dojmoch z Brna z mojej strany tolko.
S mnoha pozdravmi
Laco