Prvni dojmy z Brna - beseda

Radek Seifert Seifert na tereza.fjfi.cvut.cz
Středa Květen 26 14:11:00 CEST 1999

Ahoj Tondo,

neni to tak snadne, jak se domnivas. Predevsim pokus o shrnuti
festivalu tu byl jiz v minulem roce - mam na mysli casopis DISK a
jeho reportaz - obdobne jako u mezinarodni Rehy v Dűsseldorfu a
nekterych dalsich veletrhu. Jedno velmi pravdive porekadlo vsak rika,
ze chces-li se toho dozvedet co nejmin, navstiv nejaky veletrh! A je
to podle mne pravda, poslouzim zminenym festivalem v Brne: loni jsem
na festivalu mel kratke vystoupeni o technologii Fuseru, ihned po te
jsem se mohl venovat vystavenemu. Jake bylo me zdeseni, kdyz za 45
minut bylo po vsem, stacil jsem tehdy dvakrat polozit ruku na
Telesensory a prohodit tri slova s panem Sackem, u Elvosu bylo
nacpano a firma s hlasovymi organizery, ktera se loni prezentovala,
sve vyrobky ani poradne neznala, alespon to tak vypadalo, protoze na
me dotazy ohledne par zakladnich funkci nedokazali jednoznacne
odpovedet. Vic se toho opravdu stihnout nedalo, i pres inzerovanou
informaci, ze se konci ve 14 hodin bylo v prave poledne po vsem, coz
nam personal kulturniho domu take dokazal dat patricne najevo - asi
bezel nejaky pekny serial v televizi.

Stihl jsem si nabrat par letacku, jejichz informacni hodnota mne vsak
natolik zklamala, ze jsem prakticky zadny nemohl pouzit. Ale faktem
je, ze i kdyby casu bylo vic, tak prezentace podobneho druhu - a o
veletrhu nemluve - skutecne neni nejvhodnejsim mistem na nejake
hlubsi soudy, je zde mozne sejit se s par lidmi, dozvedet se v cuku
letu co je asi tak noveho, ale jak jiste mnozi z vas vedi, ono to
"nove" dokaze byt "nove" treba i nekolik let...

V Disku jsem proto zvolil malinko jinou filozofii; spis nez
upozornovat na nekolik let stale se opakujici novinky, ktere - jak se
pak ukaze - vlastne nikdo nikde nevidel, nebo si je prinejmensim
vyzkouselo par lidi, ale praxe je neproverila, davam prednost inzerci
produktu a sluzeb, ktere tu jiz skutecne existuji a existuje skupina
lidi, kteri je pouzivaji. Pochopitelne je treba, aby i ctenari Disku
byli o novinkach uvedomeni, verte ale, ze hlubsi analyza v techto
fazich neni mozna, alespon ne u software a hardware pro tezce zrakove
postizene, protoze seznameni s nimi je natolik casove narocne -
mnohonasobne narocnejsi na cas, nez jak je tomu u bezneho SW a HW -
ze to jednoduse neni v mych silach. Bohuzel, casopis Disk je
pripravovan jednim jedinym clovekem, bez pravidelne externi
spoluprace, podle mne by si zaslouzil spolupraci dalsich lidi, kteri
o vypocetni technice i z uzivatelskeho pohledu vedi desetkrat vic nez
ja. Prani je jedna vec, realita druha: az zbyde v rozpoctu organizace
nejaka ta castecka i na spolupracovniky ryze odborne-technickeho
casopisu, jehoz priprava je prece jen on neco narocnejsi, nez
opisovani babiccinych receptu nebo uchvatnych reportazi o vylete
skupiny nevidomych do nedalekeho vineho sklipku, pak se snad zablyska
na lepsi casy a zaplati se i prace lidi, kteri venuji hodiny a hodiny
louskani anglickych manualu a testovani neuveritelne sloziteho
hardware. Do te doby se obavam, ze nelze zmenit nic.
Ale kdyz uz je rec o Disku, ten se ostatne stejne vyviji, uz letos se
transformuje do uplne jineho zpravodajstvi. Kdybych neveril, ze to
bude jisty pokrok, nepoustel bych se do toho.

    S pozdravem

    Radek Seifert, redaktor DISKu