pozvanka - reklama

Radek Seifert Seifert na tereza.fjfi.cvut.cz
Pondělí Květen 24 09:48:03 CEST 1999

Vazeny pane Vychodil a ostatni fandove,

podle mych zkusenosti je situace trosicku jina, nez jak ji vidite vy.
Vubec totiz nejde o to, ze by napr. Zora neuverejnovala inzeraty ci
byla moznost inzerovat nejak zvlast draha, naopak! Casopis Zora
inzeraty uverejnuje, jde jen o to je zadat. Ale nejen to,
nejliberalnejsim casopisem v otiskovani reklam a inzerce vseho druhu
je i DISK, ktery, jak asi vite, pripravuji kazde dva mesice ja. Jiz
nepocitanekrat jsem vyzval k propagaci vseho, co se okruhu vypocetni
techniky a zrakove postizenych uzivatelu tyce, dokonce zcela zdarma.
Narozdil od Nemecka vsak jeste zdejsi "slavne" firmy dodavajici
software a hardware pro nevidome a slabozrake nepochopily, ze i
napriklad zcela nevidomy uzivatel si informaci o sluzbach ci
vyrobcich zaslouzi - a hlavne jim neuveritelne spatne postaveny
system socialnich davek v nasi republice zajistuje takove zisky, ze
nejakou zvlastni propagaci vlastne ani nepotrebuji, propaguje je
totiz sama - casto i nekolikasettisicova - davka sama.

Letos jsem se z duvodu ocni operace nemohl zucastnit Tmavomodreho
festivalu, ale zarnym pripadem byl pro mne ten lonsky - viz clanek v
DISKu z minuleho roku - kde jsem nalezl jeden jediny propagacni
letacek v braillove pismu, a to jeste od poradatele. Jinak vsechny
ostatni - a nebylo jich zrovna moc - byly ubohoucke, informacne
naprosto irelevantni a hlavne v cernotisku, pokud mozno drobnym
pismem, aby se to lepe cetlo.

Jak se zda, ani mnohdy nehorazne zisky preferovanych firem, jimz
navic zakazky casto predklada na zlatem podnosu i "nezavisla"
organizace nevidomych a slabozrakych, nejsou dostatecnym duvodem k
zajisteni kvalitni propagace sluzeb a zbozi ze strany techto firem,
manualy dostavame jen nekdy a jen od neceho, o katalogach se uz take
mluvit v pravem slova smyslu nemuze, jde vetsinou o usporne psane
textove soubory s naprostym minimem informaci - moje ucitelka na
zakladni skole tomu rikala "napsane na kusu hadru". A proc ne?
Darovanemu koni se na zuby nekouka, mam ale dojem, ze kdybychom si
tyhle masinky kupovali sami, tak bychom byli nuceni zalozit specialni
konferenci pro nespokojene zakazniky "specializovanych firem".

Podotykam, ze kritizuji image firem, nikoliv praci nekterych
jednotlivcu v nichz, jichz si velmi vazim a povazuji je za velmi
schopne. Propagovat tedy lze, ale je k tomu nutne to zakladni - totiz
aby ten, ktery prodava, ziskaval sve zakazniky normalni formou a ne
vylucnosti ci gentlemanskymi dohodami. Pak by si nutnost kvalitni
reklamy sam uvedomil a nepovazoval zrakove postizene uzivatele jen za
nemyslici nastroj svych diskutabilnich zisku. Co vy na to?

    Radek Seifert