Jak zjistit rezidentni program z DOSu?

Pondělí Květen 3 22:05:37 CEST 1999

Vazeny pane Wodak,

metody zjisteni rezidentniho programu jsou v podstate tri, a to

1. volani "identifikacni" funkce,

2. testovani funkce programu a

3. prohledani (bloku) pameti.

Blize k jednotlivym metodam:

AD 1.: S vetsinou rezidentnich programu je mozne komunikovat podobnym
zpusobem, jako se volaji funkce DOSu a BIOSu. Hodne programu obsahuje
primo funkci "installation check", urcenou pro zjisteni toho, zda
program je ci neni pritomen v pameti, pripadne je mozne k tomuto
ucelu vyuzit nejakou "beznou" funkci.

Jak se dobrat k potrebnym informacim? Jako vychozi zdroj doporucuji
Interrupt List od Ralfa Browna, ktery obsahuje pres pet megabajtu
informaci (pochopitelne v anglictine). K dispozici je na mnoha
mistech na Inetu, napr. http://www.pobox.com/~ralf/files.html -
urcite ale existuje i nejaky mirror u nas (SimTel.Net na VSE?).

V cestine najdete zakladni informace (mys, XMS apod.) v SYSMANu ci
podobnych programech. Soubor ftp://ftp.braillnet.cz/sova/pascal.zip
obsahuje zdrojaky v PASCALu pro praci s DISPLAY.SYS a KEYB.COM, neco
dalsiho nabizel (v paralelnim mailu) Petr Rehak. Kdyz nic z toho
nezabere, je treba prohledat Inet a/nebo experimentovat...

AD 2.: Tahle metoda neni prilis bezna, ale v nekterych situacich
muze byt podstatne elegantnejsi a efektivnejsi nez predchozi; pro
programy, ktere pouze provadi nejakou cinnost a jinak "nekomunikuji",
je to casto dokonce jedina mozna. Jeji implementace zavisi na
cinnosti konkretniho rezidentniho programu - mohu napr. testovat
programy pracujici s klavesnici, zapisujici cosi na obrazovku apod.

AD 3.: Prohledavani pameti bych pouzil pouze v pripade krajni nouze,
ma totiz dve zasadni uskali. Jmeno pametoveho bloku totiz nemusi
nutne odpovidat jmenu rezidentniho programu (a dokonce se muze lisit
pripad od pripadu) a prohledavani bloku pameti je navic cinnost
pomerne komplikovana (nejsem-li ochoten pouzit "brutalni" zpusob
- volani MEM.EXE:-).

S pozdravem

Michal Jungmann