objednavky knih

Radek Seifert Seifert na tereza.fjfi.cvut.cz
Čtvrtek Červen 10 15:46:44 CEST 1999

Tomas Pavlan napsal...

> Zdravim,
> na uvod bych rad poznamenal, ze podobne bojovniky za lidska, v tomto
> pripade za slepecka prava jsem jen velmi tezko hledal na konci minuleho
> desetileti, kdy opravdu o neco slo. O co jde ted chapu dost jasne, je to
> obecna slepecka potreba hledat problemy tam, kde nejsou, castecne

Tome, tak tohle bylo hodne vedle. Osobne neznam vetsiho bojovnika ve
svem okoli, nez si prave ty, pred par lety si me svymi, jak ty rikas,
slepeckymi postoji, sokoval az dost, kdyz si me presvedcoval o tom,
jak by mel kazdy nevidomy od statu urvat vsechno, co se nabizi,
protoze tak vytvari iluzi, ze ostatni nepotrebuji dohromady nic a
vlastne tak celkove celemu tomu slepeckemu hnuti skodi. Ze by sis uz
nepamatoval? Podle mne vyslovit svuj nazor na poskytnute sluzby je
prirozenym pravem kazdeho cloveka, ostatne konference je tu prave
proto. Pochopitelne chapu, ze od tebe cekat nemuzeme kritiku teto
zjevne nenormalni situace, jsi za propagandu Brailcomu touto
spolecnosti placen, a prekvapuje mne, ze jsi to na uvod sveho dosti
urazliveho mailu nepovazoval za nutne ostatnim sdelit.

> zpusobena liberalnim pristupem statu k porizovani kompenzacnich
> pomucek. To je ale tema na delsi uvahu, proto si uz neodpustim jen
> strucnou otazku:
> Jaky je rozdil v uzivani registrovaneho pristupu SONS na Harfe, ktere
> musi podstoupit kazdy, kdo si chce cist zdejsi digitalizovane texty a je
> tento ukon zdarma a registraci u Brailcomu, ktera je taky zdarma a je
> rovnez nutna ne k tomu, aby klient mohl uzivat sluzby knihovny, ale k
> tomu, aby uzival tento obednavkovy system?

Rozdil je zasadni, prekvapuje mne, ze ho prave ty nevidis; neco uplne
jineho je poskytovat sluzby spolecnosti na svem serveru, nikdo
nekritizuje Brailcom za to, ze poskytuje lidem pripojeni ci nabizi
noviny ve svem formatu, i nase centrum ma jiste regule pro situace,
kdy chce nekdo napriklad ziskat nase knihy - a asi vis, ze jsou dost
prisne. Jenze my jsme si ty knihy sami naskenovali, sluzby, ktere
poskytujeme, zacinaji a konci u nas. A ted, prosim, davej zvlast
pozor, aby nedochazelo k dezinterpretacim! Tady nejde o Brailcom,
ktery se vpodstate zachoval nesmirne chytre, on proste chvilku pro
nevidome neco delal, ale nikoliv zdarma, jak se nyni snazi nam vsem
namluvit i predstavitel knihovny, ale prave za nase jmena, ktera se
nyni maji objevit v jeho systemu, aby s nimi mohl nakladat tak, jak
se dnes se jmeny u techto organizaci naklada - SONS tim nevyjimaje -
totiz 'podivejte se, kolik nevidomych vyuziva nasich sluzeb, copak si
tedy ty penize nezaslouzime'? Jenze to je pravem Brailcomu, klobouk
dolu pred jejich vychytralosti, jenze jak si muze pan Roule nechat
nakukat, ze tohle je jediny zpusob, jak to vyresit? Knihovna prece
poskytuje sve sluzby vsem, mela proto hledat reseni takove, ktere v
zadnem pripade nezvyhodni jednoho poskytovatele na ukor druheho,
hledat takoveho spojence, ktery nepodmini poskytnuti nejake sluzby
upsanim klienta jemu samemu. Hledalo se vubec takove reseni?
A ted to hlavni: ty urcite vis to, co mnoho lidi nevi, ze pan Buchal
by rad v budoucnu za poskytovani svych sluzeb vybiral nejake penize,
rekl mi to osobne jeste v dobe, kdy si neulozil bobrika mlceni. Ani
tohle ti nepripada jako duvod k reakci? Skutecne povazujes jako
relevantnejsi diskusi o diakritice?

>     Toto je jiste tema pro sirsi diskusi, na jejimz pocatku by bylo
> dobre si ujasnit, z jake v podstate narodne-frontovni pozice z hlediska
> neziskovych organizaci poskytuje sluzby SONS a z jake pozice, opet
> predevsim z hlediska neziskovych, tedy obecne prospesnych organizaci je
> poskytuji takove subjekty, jako je Brailcom. Tuto spise filosofickou
> diskusi by ale bylo zrejme treba presunout jinam, ja to pro svou
> momentalni zaneprazdnenost necham na vas. Zaverem jen opakuji, ze nevim,
> kde je fakticky problem.

Jsem posledni, kdo by podkuroval organizaci, nechtej ale po vsech
tech, kteri nejsou ochotni organizaci za vse tleskat, aby nekriticky
prijimali nabozenstvi firmy Brailcom. Ita se bude muset jednou
vyrovnat s kritikou, kterou dnes neni schopna stravit ani v tech
nejmensich douscich, nemuzete naporad vystacit jen s urazenim
ostatnich, poukazovanim na komunismus a dogmatickym lpenim na slovu
slepy, ktery se dnes jiz takrka nikomu nelibi, protoze davno
nabylo peorativniho vyznamu, stejne jako mrzak.
Promin, ze jsem na tebe, sveho pritele, tak ostry, ale tentokrat jsem
se ridil heslem 'na hruby pytel hruba zaplata'.

Posledni veta: KTN jiz jednu registraci od nas ma, ma v ni sice
hrozny bordel, ale to neni nas problem - osobne jsem nektera sva data
prehlasoval jiz mnohokrat, stejne to mam porad spatne - takze
poukazovani na nutnost jakehosi ochraneni je opet diskutabilni, jsem
clenem knihovny jiz velmi dlouho, ale velmi dobre si vzpominam, ze
jsem pravo vyuzivat jejich sluzby nedostal jen tak, bylo s tim tehdy
dost litani...

    S pozdravem

    Radek Seifert