gin.

Radek Seifert Seifert na tereza.fjfi.cvut.cz
Pátek Únor 12 10:27:29 CET 1999

Mili fandove,

navrh pana Jungmanna je, myslim, nejobjektivnejsim resenim pro
diskusi na GINem ci Arii. Dovolte mi vsak i trochu jiny pohled
konkretne na GIN, nez jake zde doposud zaznely...

Osobne jsem GINa testoval pred pul rokem. Prehlednu-li okamziky, kdy
se GIN rozhodl stavkovat a jednoduse odmitl dale spolupracovat bez
zjevne priciny, mam nekolik zasadnich vyhrad i k jeho funkcim.
Predevsim bych si absolutne netroufl oznacit funkci Diar za skutecny
diar, nechapu absolutne, co je na ginovem diari diaroveho. Nema ani
ty nejzakladnejsi funkce diaru, ktere je dnes mozne koupit v bezne
obchodni siti za par stovek. Nemyslim si, ze by se v potrebach
diarovych zaznamu vidici uzivatel nejak vyrazne lisil od nevidomeho,
dokonce bych spise ocekaval mozna i vetsi komfort teto funkce u
handicapovanych uzivatelu.

Tataz vyhrada plati i pro telefonni seznam, ani zde prakticky neni
mozne udelat nic moc vic, nez proste a jednoduse vyplnit bezny radek
editoru.

Pominu-li naprostou absenci mnoha dalsich funkci, ktere jsou u
beznych diaru dnes jiz samozrejmosti - prevod jednotek, rozumny
adresar a zejmena pak listovani v seznamech podle zadanych kriterii -
nemohu rici, ze by mi ostatni funkce naproti tomu pripadaly extra
dulezite; napr. snad az prehnana peclivost v hodinovych funkcich je
dokonce i trochu usmevna. Vymakane stopky take jiste nejsou k
zahozeni, ale mozna otazka pro ostatni - jak casto neco stopujete na
dva casy a s mezicasem?

Jsem si jist, ze GIN nema slouzit jen jako diar, i kdyz se tak snazi
vypadat. Jeho zrejme zakladnim poslanim ma byt prave mobilni moznost
zapisu souboru a cteni textu v tramvaji ci autobuse. Z tohoto
hlediska se nemohu jednoznacne vyjadrit, nebot ten "muj" model
odmital posleze spolupraci tak vehementne, ze jsem ji vlastne nemohl
dokoncit. Podle ohlasu jinych uzivatelu vsak mam za to, ze jsem se
stal mozna prece jen obeti neprilis standardniho kousku GINa, jelikoz
reakce ostatnich jsou dost priznive.

Mozna, ze jsem treba pana Vychodila trosicku popudil, necht vsak
veri, ze toto neni systematicky utok na GINa, je to jen prispevek do
diskuse podlozeny osobni zkusenosti. Nejsem jeho pravidelnym
uzivatelem, me zkusenosti proto nejsou rozhodujici.

Pridavam k vyse uvedenym vyhradam, ze jsem reagoval na vyzvu pana
Mojziska a prednesl mu sve podnety na dovybaveni GINa. Pan Mojzisek
sice priznal, ze pri navrhovani jeho obsluzneho programu nevychazel z
jiz "objevenych" moznosti diaru v bezne prodejni siti a ze je vlastne
ani nezna, presto vsak me podnety odmitl s tim, ze jsou pro nevidome
zbytecne a prakticky nevyuzitelne. Skoda, nezbyva nez vidicim
uzivatelum beznych diaru jen tise zavidet.

Jako prispevek do teto diskuse navic pridavam, ze v nejblizsim vydani
casopisu DISK prinesu pomerne podrobnou recensi obdobneho zarizeni,
konkretne Brailen Speak s anglickou a slovenskou verzi obsluzneho
programu. Spolu s jiz navrhnutym "soubojem" na setkani fandu mezi
GINem a Arii by to mohl byt vcelku komplexni pohled na moznosti u nas
alespon castecne dostupnych diaru pro nevidome.

    S pozdravem

    Radek Seifert